15.7.20

Hem

Scheepvaartmuseum Amsterdam
Gisteren bleek inderdaad de regendag te zijn die voorspeld was. We konden de tent nog wel opbreken tijdens een droog moment. We fietsten 2 km naar een hotel aan de oostkant van Amsterdam.
Replica VOC-schip Amsterdam
Toen het weer even droog werd liepen we 2 km naar het Scheepvaartmuseum waar we een paar uur doorbrachten. Het was de moeite waard. In het water naast het historische gebouw ligt een nagebouwd VOC-schip. Elk kind dat daar rondloopt ziet er een piratenschip in.

We hadden een verlate lunch in Café Orloff en bereikten opnieuw zonder nat te worden ons hotel weer.

Vanochtend hadden we een lekker ontbijt waarna we goedgehumeurd weer op de fiets stapten.
Heel snel lieten we de stad achter ons en kwamen in het kenmerkende Hollandse weidelandschap.

Beeld palingroker (met mondkapje),
Monnickendam
Het eerste vissersdorp waar we door heen kwamen was Monnickendam.
De haven van Monnickendam
Het ziet er nog redelijk authentiek uit met een kleine haven. Veel toeristen zagen we hier niet maar dat werd anders in Volendam waar we moeite moesten doen om de rondslenterende Duitse toeristen niet omver te rijden. Ja, het zijn voornamelijk Duitsers; een enkele verdwaalde Belg of Fransman vind je nauwelijks terug.
We aten een ijsje op de Dijk.

Scheefgezakte eeuwenoude gevels in Hoorn
We kwamen ook nog door Edam met zijn lange gracht met oude pandjes.
Daarna volgden 20 minder interessante kilometers tot Hoorn. We kwamen wel veel fietsers tegen, zowel wielrenners als vakantiefietsers en natuurlijk ouderen op hun e-bikes.

Fraaie gevel in Hoorn
Hoorn was onze volgende stop. Op het plein rond het omstreden standbeeld van J.P. Coen is het een en al terras en in de zon namen we koffie.

Na 70 km kwamen we aan bij een minieme minicamping in de buurt van het gehucht Hem. Hier staan nu de fietsen met alle bagage in een schuurtje. Wij overnachten hier pas morgen omdat we wegens een begrafenis onze fietstocht voor een dag onderbreken.
Zonder mondkapje niet in de trein
We liepen 2 km naar het station Hoogkarspel en we waren na ruim 2 uur met de trein terug in Ede.