2.12.17

Camperleven sinds 1980

Eerste camperreis naar Wales
Onze eerste kampeerauto was een Renault Estafette, die ik in 1980 kocht als bedrijfsauto voor 1500 gulden en ombouwde tot een bewoonbaar rijdend huis. Er werd een extra raampje ingezet, meubelen gemaakt en een gaskomfoor geplaatst. Deze Estafette kreeg zelfs een toiletruimte.
We maakten reizen naar Wales, Zweden en Joegoslavië en hadden drie jaar lang veel lol van deze camper.

Griekenland
De Estafette werd verkocht en het volgende project werd een Volkswagenbus. Ook deze werd als bestelwagen aangeschaft (5 jaar oud) en naar eigen wensen omgebouwd en aangepast.
We hadden er 5 jaar plezier van, maar motorische problemen noopten ons om hem weer te verkopen. De motor was door de vorige eigenaar aangepast voor LPG en dat bleek niet een gelukkige keuze.
Toch maakten we er lange reizen mee, naar Joegoslavië, Griekenland, Spanje en Portugal.

Portugal
In 1988 kocht ik deze kleine Renault Express. Hij werd voorzien van een slaapbankje en keuken, alles uitneembaar. Om er een driepersoons minicamper van te maken werd op de imperiaal een soort uitklapbare dakkoffer ('De Bovenkamer') gemaakt die van binnen uit bereikbaar was.
Deze Express had een dakklep en die werd dan tijdelijk verwijderd en door de opening kon je naar boven klimmen. Het functioneerde goed, maar je moest wel enigszins acrobatisch zijn.
Uiteindelijk vonden we na één vakantie in Portugal dat het toch te krap was en het jaar erop werd de Bovenkamer afgedankt maar de Express bleef nog een paar jaar in gebruik.

Griekenland
De derde Renault werd een Trafic 1000D, de laatste zelfgebouwde camper. Het inbouwen gaf steeds mooiere resultaten en voor het eerst kregen we een echt slaaphefdak, dus extra veel ruimte.
Ook met deze camper werden vele reizen gemaakt, naar o.a. Griekenland en Portugal, toen onze favoriete vakantielanden.
Atlantische Oceaan, Portugal

De laatste grote reis met deze camper ging naar het Midden-Oosten, via Turkije, Syrië, Jordanië en Israël. Dat was in het jaar 2000.
Aqaba, Jordanië, 2000: voorbereiding fietstocht Egypte

Hoewel het een probleemloze kampeerauto was, werd hij na deze reis toch verkocht. We wilden meer luxe (zoals airco, standverwarming en cruise control), maar ook wat meer pit. Het werd een fabriekscamper, een Volkswagen T4 California 2.5TDI Syncro, die in 2001 onze tot nu toe laatste camper werd.

Bernia, Spanje

1 opmerking:

Anoniem zei


Jim en ik hebben net naar jullie foto's "from the past" gekeken, Jim met extra interesse voor de auto's natuurlijk. Heel leuk om dat te zien. Ongelofelijk wat hebben jullie toch veel gezien van el Mundo..besitos, Jim en Marina