10.6.23

Ede-Hamburg (fiets)

We hebben weer onze jaarlijkse fietsreis gepland en nu is het van 9-22 juni. Het is bijna volledig een tocht door Duitsland met als belangrijke etappeplaatsen Münster, Osnabrück, Bremen, Hamburg en Oldenburg.

Dag 1 Ede-Azewijn, 58 km

Fietsen in Montferland

Het eerste traject is waarschijnlijk het voorproefje voor de hele fietsvakantie: zonnig, droog, warm en tegenwind. Het fietsen gaat prima. We hebben de zelfde fietsen als vorig jaar: de antieke 29 jaar oude Giant Expedition met twee tassen en de Cube mountainbike met zadeltas en stuurtas.

Picknick in de omgeving van Zevenaar

De eerste stop is op de ons welbekende camping De Hartjens in Azewijn. We kamperen niet maar we hebben hier een kamer en ook de volgende overnachtingen zijn in hotels, Airbnb en Vrienden op de Fiets.
Levensgrote mammoet bij de Betuwetunnel
(daar is een bot gevonden)

Dag 2 Azewijn, 0 km

Ja, meteen de tweede dag een rustdag! Nou ja, het is onze wekelijkse klusdag op de camping. We worden beloond met hapjes en drankjes en twee comfortabele overnachtingen.

Dag 3 Azewijn - Oeding, 47 km

De Oude IJssel

De afstanden zijn nog bescheiden en dat is vanwege het warme weer prima. We vertrokken pas na het middaguur omdat we niet te vroeg bij ons overnachtingsadres wilden aankomen.
Bloeiende bermen in de mooiste tijd van het jaar

Het is een adres van Vrienden op de Fiets. In Duitsland is het aantal beperkt maar nu hebben we er één gevonden, van Nederlandse emigranten. Ze hebben niet ver in Duitsland hun domicilie, 150 meter van de grens.

Terrasje bij Watermolen Berenschot

De route was aangenaam vandaag, door het Achterhoekse coulissenlandschap. Er was een afwisseling van rustige asfaltweggetjes en gravelwegen alsmede fietspaden.

Dag 4 Oeding - Münster, 78 km

Opvallend veel windmolens in Duitsland

De tegenwind was wat straffer dan de vorige dagen, zodat met deze afstand en ook nog wat klimmen het een intensieve fietsdag werd. De route is nog steeds voldoende afwisselend. Ook in Duitsland zijn heel wat rustige fietswegen en fietspaden. We fietsen een Lange Afstands Fietsroute, die dwars door Duitsland naar Berlijn en verder gaat. Na Münster nemen wij echter een andere route. De gps-routes kun je van internet halen en op een Garmin zetten. Het navigeren gaat hierdoor probleemloos.
De Dom in Münster

Münster lijkt een bezienswaardige stad zodat we hier een rustdag hebben gepland. We overnachten in een Airbnb-adres.
We hebben al even op een terras aan het Domplein gezeten en het stadsleven gadegeslagen. De stad maakt een vooruitstrevende indruk doordat we bijzonder veel fietsers zien hier. Ook het openbaar vervoer is intensief met andere andere ook elektrische bussen.
In het airbnb-appartement kunnen we nog een tijd lang op het balkon zitten. De host komt later in de avond.

Dag 5 Münster, 0 km

Te voet hebben we de stad doorkruist. Eerst naar het LWL-museum, een van de belangrijkste kunstmusea in Duitsland. Je kunt er gemakkelijk een halve dag doorbrengen.
In het LWL-museum

Aansluitend bezochten we de Vredeszaal waar in 1648 de Vrede van Münster werd uitonderhandeld en getekend. Wij kennen dit vredesverdrag vooral als het einde van de 80-jarige oorlog en in zekere zin de officieel erkende start van de staat Nederland. Maar een groot deel van Europa was in oorlog zodat de Duitsers het Verdrag zien als het eind van hun 30-jarige oorlog.
Hoewel de raadszaal/vredeszaal in de Tweede Wereldoorlog grotendeels vernietigd werd, evenals de gevel van het eeuwenoude raadhuis bleef het interieur gespaard want dat was eerder op een veilige plek opgeslagen.
Na de reconstructie van het raadhuis en de vredeszaal na de oorlog kon het voor publiek worden opengesteld als een plek met veel symbolische waarde.

De Aasee

We lunchten aan de haven van Münster. Vroeger was hier veel bedrijvigheid, dankzij het kanaal tussen het Ruhrgebied en de Ems. Nu heeft de bebouwing recreatieve en culturele functies en is de haven vrijwel leeg.
Ook wandelden we nog rondom de Aasee. Het is een stuwmeertje in de Aa dat begint bij de rand van de binnenstad en dat veel recreanten trekt, vooral veel studenten. Münster is een levendige universiteitsstad met 45.000 studenten.

Het was niet overal vlak vandaag
Dag 6 Münster - Osnabrück, 83 km

We voeren de dagafstanden op tot een nieuw record deze reis. We moesten stevig aan de bak vandaag, want niet alleen de afstand, ook opnieuw de tegenwind en voor het eerst flinke heuvels vergden het nodige van ons.
De vraag is hoe lang we dit nog zullen doen zonder elektrische ondersteuning 😉.
Het landschap was vandaag duidelijk heuvelachtiger, want we kregen te maken met de rand van het Teutoburgerwoud. Daardoor was er ook meer afwisseling.
Het stadhuis in Osnabrück

Van de binnenstad van Osnabrück hebben we niet zo veel gezien. Het was vooral het uitgebreide winkelgebied waar we door heen kwamen.

Twaalf kilometer voorbij de stad hebben we weer een Vrienden op de Fiets adres gevonden, Engelsen ditmaal. Ze zijn ook Airbnb-adres en in die hoedanigheid kwam er nog een Nederlands stel.
We zitten ‘s avonds nog lekker in de tuin.

Dag 7 Osnabrück - Wildeshausen, 81 km

We hebben een route gedownload, maar die zou voor vandaag zo’n 95 km zijn, dankzij een zigzaggend traject. We kozen voor een directere route, wel wat saaier en veel over fietspaden langs drukke wegen, maar aanzienlijk korter.
Onze overnachtingsplek in Wildeshausen

Het ontbijt bij de Engelsen was uitgebreid. We hadden tevoren gezegd dat we geen vleeswaren hoefden. Misschien vonden ze dat zielig, want we kregen wel 7 soorten kaas en elk twee eieren.
Met het copieuze ontbijt konden we tot 14.00 uur fietsen zonder weer iets te eten. We lunchten bij een Chinees.
Het adres van Airbnb is heel leuk. We hebben behalve een eigen badkamer ook een privé veranda met uitzicht op een grote tuin.

Dag 8 Wildeshausen - Bremen, 47 km

Mooie landschappen onderweg
Vandaag namen weer een stuk van de officiële langeafstandsroute.
Afwisselende rit vandaag

Dan zie je wel wat meer van de omgeving en kom je op onverwachte wegen en paden.
Het waait nog elke dag en eigenlijk steeds uit de verkeerde hoek. Verder is het weer prima en hebben we nog geen spat regen gehad.
Het eeuwenoude raadhuis in Bremen

Bremen is een stad met veel historie en een deel van de binnenstad is VN Werelderfgoed. Om het oude centrum zijn de stadswallen en stadsgracht mooi bewaard gebleven.
De knusse Böttcher Strasse trekt veel toeristen

Veel gebouwen zijn in de oorlog wel beschadigd maar nu is daar natuurlijk niets meer van te zien.

Het was ons al eerder opgevallen dat in Noord-Duitsland de begroeting moin wordt gebruikt, vergelijkbaar met het Noord-Nederlandse moi, dus goedemorgen, maar ook wel goedendag. Het bijzondere is dat deze groet zich langzamerhand steeds verder verspreidt over Duitsland en ook in de sociale media.
De Bremer Stadmuzikanten

Bremen is ook bekend van het sprookje van de Stadmuzikanten. Het gaat om een ezel, een hond, een kat en een haan, die je op elkaars ruggen ziet afgebeeld.

We overnachten in het IntercityHotel, inderdaad pal naast de de imposante Hauptbahnhof.
Station Bremen

Dag 9 Bremen -Sauensiek, 67 km

Bijna elk dorp heeft een schutterij met bijbehorend feest

Vandaag was de wind ons voor het eerst gunstiger gezind en hadden we er wat voordeel van. In de buurt van Bremen hadden we nog mooie fietspaden in een mooie omgeving maar verderop waren de fietspaden langs de autowegen vaak van slechte kwaliteit.

Mooi bewaard gebleven oude pandjes

In het dorp Zeven lunchten we. Er stond Hollandse haring op het menu, tamelijk populair in Noord-Duitsland.

We hebben nu een kamer in een dorpshotel. Het is een rustiek, wat gedateerd hotel, maar het grootste probleem is dat de ammoniakgeur van een naburige boerderij nogal nadrukkelijk naar binnen komt.

Dag 10 Sauensiek - Hamburg, 51 km

We hebben het verste punt van onze fietsreis bereikt  vanaf Hamburg zullen we terug naar Nederland fietsen

Het was een mooie route vandaag met afwisselende wegen en paden. In een bezienswaardig dorp zagen we een mooie, nog werkende watermolen.

Watermolen in Moisburg

Het stedelijk gebied begint al 20 km voor onze eindbestemming deze dag, in Harburg en vervolgens langs het havengebied van Hamburg.

Om de breedste tak van de Elbe over te steken namen we de in 1911 gebouwde fiets/voetgangerstunnel. Je gaat in een grote lift naar de ingang van de tunnel en gaat aan het eind weer met een lift naar boven.

We hebben ons onderkomen niet in het centrum van Hamburg maar in de voorstad Altona. Het is een kamer op de begane grond met eigen terras, heel comfortabel. We kunnen ook nog koken als we zouden willen. Vandaag zeker niet want we hadden al ergens onderweg geluncht.

Het weer was vandaag bijzonder aangenaam en deze zondag was een uitgelezen dag voor veel mensen om naar buiten te gaan, velen in historische auto’s.

In Hamburg was een fietsoptocht aan de gang om aandacht voor de klimaatcrisis te vragen. De tocht trok honderden fietsers en voor die allemaal waren gepasseerd duurde wel even. Het verkeer werd door de politie tegengehouden en dat kon niet elke automobilist waarderen.

We houden een rustdag in Hamburg, zodat we de stad morgen kunnen verkennen.

Dag 11 Hamburg, 14 km

De pakhuizen

Tijdens onze rustdag fietsten we naar het centrum van Hamburg. We bezochten de Michaelis Kirche of eigenlijk de toren van deze kerk die mooie uitzichten over de stad biedt. Het was wel 250 traptreden.
Uitkijken over de stad

Vervolgens een stukje verder naar het plein voor het bezienswaardige Rathaus.

Het historische stadhuis

Het meest bijzondere deel van de stad is misschien toch het oude havengedeelte met de gerestaureerde pakhuizen. Hier werd vroeger van alles opgeslagen vanuit de zeeschepen maar nu vindt er allerlei bedrijvigheid plaats.

Het concertgebouw Elbphilharmonie

We sloten af met een bezoek aan het 5 jaar oude concertgebouw dat op de fundamenten van oude pakhuizen is gebouwd en er futuristisch uitziet. Je komt er met een enorm lange roltrap en kunt op hoogte om het hele gebouw heen lopen voor zicht op de haven.

Ook vandaag was het mooi weer.

Dag 12 Hamburg - Bremervörde, 70 km

Een van de vele vakwerk huizen met witgeschilderde balken

We zijn begonnen aan de terugweg en alweer onder schitterende omstandigheden. De temperatuur was prima en we hadden een briesje in de rug.

We hadden wel de pech dat een veerboot over de Elbe niet naar de door ons gewenste plek voer, maar weer een stuk terug. Een betere planning had een 15 km kortere route opgeleverd.

Lunchstop bij forellenkwekerij

Een bijzonder gedeelte van de route was rond Jork. We zagen er tientallen vakwerk huizen en boerderijen. Het is ook een echte fruitbomenstreek. We konden de verleiding van een pondje kersen niet weerstaan. We kochten ze in een boerderijwinkel en peuzelden ze meteen op.

De overnachting is in de jeugdherberg van Bremervörde waar we de zeer ruime aangepaste kamer hebben. De groep kinderen die hier is was nogal luidruchtig, maar dat was om 9 uur wel afgelopen.

Dag 13 Bremervörde - Oldenburg, 87 km

Met stevige dagafstanden keren we deze week terug in de richting van de Nederlandse grens. Vandaag was zo’n etappe.

Vannacht maakte een forse onweersbui ons wakker maar vandaag was het weer de hele dag droog met af en toe zon. Wel was er een niet erg sterke tegenwind.

De route was weinig opzienbarend want het was grotendeels over fietspaden langs tamelijk drukke wegen. Er was weinig bijzonders te zien. De Weser staken we over met een veerboot. We hadden trouwens vandaag een langzaam leeglopende band. Die is vervangen.

We hebben een eenvoudig onderkomen in een Airbnb adres in een buitenwijk van Oldenburg. We hebben de stad zelf nog niet gezien.

Dag 14 Oldenburg - Oberlangen, 91 km

De langste etappe was vandaag. Morgen volgt nog een korte etappe naar Emmen en daar nemen we de trein naar huis.

De route ging voor het grootste deel langs het Küstenkanal. Het fietspad was mooi glad en we hadden de hele dag het voordeel van meewind. Daardoor konden we een gemiddelde snelheid van ruim 20 km/u halen.

Langs de testbaan van de Transrapid

In de buurt van Lathen reden we kilometers langs de opmerkelijke testbaan van de Transrapid. Dat is een magneetzweeftrein, ontwikkeld door Siemens, maar hij werd eigenlijk nergens ter wereld een commerciële vervoersoptie. Een ongeluk met 23 doden op deze testbaan in 2006 deed er ook geen goed aan.

We hadden eerst nog zon maar later werd het bewolkt en na aankomst in Oberlangen begon het licht te regenen en nu ‘s avonds serieuzer. Als, zoals beloofd, het morgen weer droog is kunnen we vaststellen dat dit de eerste fietsvakantie zonder een spat regen onderweg is geweest.

We overnachten bij een adres van Vrienden op de Fiets.

Dag 15 Oberlangen - Emmen, 28 km

De kortste etappe is inderdaad ook droog gebleven.

We kijken terug op een stevige fietsreis door Noord-Duitsland. Het gebied was onbekend voor ons en het is ook niet erg een toeristisch gebied. De steden en sommige dorpen zijn echt wel de moeite waard om te bezoeken.

Qua fietsinfrastructuur is het prima in orde. Je hoeft vrijwel nergens de weg te delen met druk autoverkeer. Alleen zouden ze de fietspaden wel wat vaker mogen onderhouden.

We hebben deze 15 dagen (waarvan 3 rustdagen) 783 km gefietst, wat gemiddeld ruim 65 km per fietsdag is. Net iets meer dan vorig jaar.

IneNico zei

Duitsland is best een goed en mooi vakantieland . . maar we gaan er nooit naar toe....