11.6.24

Ede-Berlijn 2024 (fiets)

Klaar voor de start; de regenjassen bleken niet nodig

Voor het zevende achtereenvolgende jaar doen we een fietsreis in of vanuit Nederland. Deze keer willen we naar Berlijn en we denken er 12 dagen over te doen. De terugreis gaat per trein.
Stoomtreinen in Beekbergen

Dag 1 Ede-Deventer, 61 km

De editie van vorig jaar, dezelfde periode in juni, begon tropisch, nu haalden we amper 15 graden. Gisteren was een verregende dag maar vandaag wisten we zowaar alle buien te omzeilen. Ook de wind was ons gunstig gezind.

Waterfront Deventer

Via Hoenderloo, Beekbergen en Bussloo bereikten we de Hanzestad Deventer. Het pontje brengt je in het centrum. Onze standplaats vandaag is bij Nico en Ine, familie. Ze wonen in de buitenwijk Colmschate. Gezelligheid en gastvrijheid verzekerd.

De afgelopen jaren hebben we steeds meer elektrische fietsen zien verschijnen, ook in het wereldje van de vakantiefietsers. Wij blijven volharden met onze oude gewone fietsen, zonder ondersteuning. De Giant Expedition en Cube mtb hebben bewezen hun taak naar behoren uit te voeren.

Dag 2 Deventer - Haaksbergen, 55 km

Kasteel Ampsen

Via Neede fietsten we naar Haaksbergen. Het is bewolkt met af en toe een spat regen en het is uitgesproken koud, vinden wij. Het ideale fietsweer laat nog even op zich wachten.

De route door het Twentse land is heel afwisselend, met weidegrond, bossen en twee keer een landgoed.

Watermolen Haaksbergen

Behalve Neede zien we op deze route geen enkel dorp. We komen nogal wat onverharde fietspaden tegen en enkele stukken moeilijk te fietsen zandweg, maar het grootste deel bestond uit rustige asfaltwegen.

Ten zuiden van Haaksbergen hebben we een leuk adres van Vrienden op de Fiets. Het is een tuinhuis in het beboste buitengebied.

Hier dichtbij is de watermolen en het naastliggende restaurant de Watermölle is de plek waar we een lekker diner genieten.

Dag 3 Haaksbergen - Salzbergen, 70 km

Lunchstop
De temperatuur is wat hoger en er is geen dreiging van regen meer. Ideaal fietsweer. We reden via Enschede en Bad Bentheim naar Salzbergen, een dorp aan de Ems. Voorbij het dorp, maar wel aan de rivier hebben we opnieuw een gastvrij adres van Vrienden op de Fiets. Nog niet eerder hadden we een dergelijk adres met een diner, maar dat is in dit geval een uitkomst omdat het adres wat afgelegen is.

Het is wel de laatste keer deze reis bij Vrienden op de Fiets. Verder Duitsland in vind je die bijna niet.

De route was vergelijkbaar met die van gisteren met een afwisseling van bos en boerenland. Bad Bentheim is bekend van de burcht die boven het stadje uittorent.

Gildehauser Venn

Dag 4 Salzbergen - Bad Iburg, 64 km

Hoewel bewolkt was het vandaag goed fietsweer.
Markante, eeuwenoude hoeve
 We kwamen in duidelijk heuvelachtig terrein met als gevolg dat de route een stuk pittiger was dan de vorige dagen. We kwamen opvallend veel vakantiefietsers tegen.
Het landschap is opnieuw afwisselend. Regelmatig komen we langs oude boerderijen met kenmerkende vakwerkmuren.
Bad Iburg staat bekend als een bronnenbadplaats en heeft een enorm groot slot. Misschien nemen we er morgen nog even een kijkje.
Ons overnachtingsadres is een comfortabele studio met keuken, zodat we voor het eerst deze reis zelf koken.

Dag 5 Bad Iburg - Lage, 65 km

We fietsen in het Teutoburger Woud, de beboste heuvelruggen, maar de route gaat eigenlijk steeds door de bewoonde dalen.
Af en toe een beetje zon vandaag

We moesten even de buien vanochtend afwachten en die kwamen daarna gelukkig ook niet terug. Het was dus opnieuw een bewolkte en frisse dag. Er stond ook een straffe wind maar die hadden we schuin achter.
Het landschap is nog steeds lieflijk en afwisselend met af en toe een dorp en vandaag ook een grote stad, Bielefeld. We gunden ons niet echt de tijd het centrum goed te bekijken.
Twintig kilometer voorbij de stad overnachten we in een modern, nieuw en ruim appartement in een woonwijk.
De muizenvanger
Er is een terras bij met muren er omheen en daar troffen we een muis aan die niet weg kon. Wel even gevangen en zijn vrijheid teruggegeven.

Dag 6 Lage - Bad Pyrmont, 50 km

Het was vandaag een echt zondagsritje qua afstand, maar niet zo qua zwaarte. Er zaten heel wat hoogtemeters in de route.
Het centrum van Lemgo

Een mooie onderbreking was het museumstadje Lemgo waar heel veel historische gebouwen staan.
Daar in de buurt troffen we ook veel fietsers aan in alle soorten en maten. Het weer was ook heel redelijk om naar buiten te gaan. Later kregen we toch nog een buitje.
In Bad Pyrmont hebben we een ruim appartement, maar duidelijk minder modern dan het vorige. Omdat er geen winkels op zondag open zijn in Duitsland, konden we geen boodschappen doen en koken; het werd een pizzeria.
Duitsland kan nog heel wat leren van Nederland qua elektronisch betalen. We hebben inmiddels al vaak meegemaakt dat in een horecagelegenheid je bankpas niet wordt geaccepteerd. Alleen contant.

Dag 7 Bad Pyrmont - Hildesheim, 79 km

Het wemelt van de kastelen in Midden-Duitsland
(Schloss Hämelschenburg)

Ondanks de langere etappe was het een mooie fietsdag.
Veel van deze stenen in de rattenvangerstad

De temperatuur was aangenaam en de zon overheerste zowaar. We fietsten onder andere een stuk langs de rivier de Weser, tot Hamelen, de stad van de rattenvanger.
Hamelen telt veel van dergelijke monumenten

Het verhaal van de rattenvanger is een oude sage met mogelijk een historische achtergrond, maar het is in de loop der tijd vaak veranderd, het laatst door de gebroeders Grimm. De rattenvanger in het verhaal was eerst een fluitspeler, maar dat hij 130 kinderen ontvoerde is wel een constante in de sage.

Tegenwoordig is Hamelen een aantrekkelijke oude stad met vele historische gebouwen. We hadden er een koffiepauze.
Hierna hadden we nog een flink stuk voor de boeg, voor een groot deel over fietspaden langs doorgaande routes. Het voordeel van deze routes is dat ze het meest direct zijn en ook de minste klimmen hebben. Toch hadden we ook nog leuke boerenweggetjes.

De universiteitsstad Hildesheim is onze etappeplaats en we hebben weer een leuk appartement, in het centrum.

Dag 8 Hildesheim - Cremlingen, 56 km

De warmste dag tot nu toe, dus jassen zijn niet nodig, zonnebrandcrème wel.
Raadhuis/museum in Braunschweig

De route was vrijwel vlak en het was een afwisseling van graanvelden en dorpen. Niet zo speciaal.
De belangwekkendste onderbreking was de stad Braunschweig met in het centrum een aantal monumentale panden.

We hebben een Airbnb-adres, geen heel appartement nu maar één kamer.
Na aankomst begon het te regenen.
De graanvelden hebben soms mooie randen met bloemen

Dag 9 Cremlingen - Haldensleben, 56 km

Oud straatje in Königslutter

Vandaag hadden we dan toch nog een serieuze regendag, al was het motregen. Het hield wel meerdere uren aan. Veel memorabels is er ook niet te melden.
Er was wel weer een leuk stadje onderweg, Königslutter. Er staat onder andere een domkerk.
De deling van Europa en Duitsland tot december 1989

Daarna ging het verder naar de vroegere grensplaats Helmstedt. Daar liep de grens met de DDR. Wij passeerde die nu denkbeeldige lijn even later, alleen nog herkenbaar aan een bord.

Voor het eerst overnachten we deze reis in een typisch Duits familiepension, in het dorpje Süplingen, even voor Haldensleben.
Een beetje oubollig is het, maar toch wel comfortabel.
De regen is gestopt en er komt zowaar weer wat zonneschijn. We mogen kersen plukken in de tuin.

Dag 10 Haldensleben - Tangermünde, 71 km

Langs het Mittellandkanal

Het was een grotendeels zonnige dag met weinig wind, dus heerlijk om te fietsen.
Na het inkopen doen bij de Aldi in Haldensleben volgde we een heel stuk het Mittellandkanal. Er loopt een goed berijdbare gravelweg langs die is afgesloten voor al het verkeer behalve fietsers.
Het pension in Buch

De tweede helft van de route ging langs de Elbe. Aan beide zijden van de rivier zijn lange-afstand-fietsroutes. Wij volgden de westelijke oever. Er zijn regelmatig picknickvoorzieningen. We zagen enkele tientallen fietsers met bagage, de meeste elektrische van de nieuwste generatie. We voelen ons soms wat armoedig met onze simpele fietsen van 15 en 30 jaar oud.

We overnachten in een pension in een verbouwde boerderij in het dorpje Buch, niet ver van Tangermünde. We hebben een terrasje voor onze kamer waar we dankbaar gebruik van maken.

Dag 11 Tangermünde - Brandenburg, 80 km

Het was een dag met twee gezichten. De ochtend begon met lekker zonnig weer. Na de middag werd het steeds meer bewolkt en begon het zachtjes maar gestaag te regenen.
Bij Tangermünde staken we de Elbe over

In de stad Brandenburg hebben we een leuk onderkomen met eigen terras, vlak bij het water.
We liepen het centrum in om wat te eten, bij de Kartoffelkäfer. Het is een restaurant met alleen gerechten met aardappel, maar dan wel op verschillende manieren. Het was lekker.

Het is inmiddels weer droog geworden; hopelijk was dit de laatste regen.

Dag 12 Brandenburg - Berlijn, 73 km

Berlijn bereikt

De eindbestemming is bereikt. Na 780 km (65 km gemiddeld per dag) is het gelukt. Vorig jaar hadden we de zelfde afstand en het zelfde gemiddelde.
Deze editie was een stuk koeler en natter dan vorig jaar, maar wel met een gunstige windrichting.
Ook vandaag begon de dag nat maar toen we op de fiets stapten was het droog en dat bleef het. De zon ging later schijnen, zodat het een aangename fietsdag werd.
Potsdam

We volgden de meest directe route, via Potsdam. Deze stad staat vol met paleizen en andere statige gebouwen. Dat geeft deze stad allure maar niet per se gezelligheid.

Bij de nadering van Berlijn zagen we erg veel fietsers, vooral op racefietsen.

We hebben voor vier dagen een airbnb-appartement geboekt, een stuk buiten het centrum, want we gaan de stad nog wat uitgebreider bekijken.

Dag 13, 14, 15 en 16 Berlijn

Het bezoek aan Berlijn was behoorlijk intensief de afgelopen drie dagen.
Zondag bezochten we eerst een herinneringsplek van de Berlijnse Muur. Er is daar een stuk van de muur en de ervoor liggende dodelijke zone bewaard. Je kunt er van boven op kijken. Er is een museum bij waar de geschiedenis van de muur goed wordt uitgebeeld.
Een stukje muur met daarachter wachttorens en de zone des doods

Daarna fietsten we naar een grote rommelmarkt in het Mauerpark. Het is daar op zondagen een drukte van belang.
Een klein stukje van het panorama van Asisi, Die Mauer

Checkpoint Charly, tegenwoordig een belangrijke toeristische attractie, was onze volgende stop. Er is strikt genomen weinig te zien, maar daar tegenover is in een gashouder een enorm panorama gemaakt door de kunstenaar van Iraanse afkomst Asisi. Het wordt geprojecteerd op de ronde wand en is een digitale fotocollage met geluidseffecten die een prachtig sfeerbeeld geeft van beide kanten van de muur. De westkant het stadsgewoel van de zeventiger jaren en de oostkant een troosteloze verlatenheid met alleen wat grenswachten. We waren onder indruk.
Uit dik staalplaat zijn duizenden gezichten gesneden,
slachtoffers van de Holocaust verbeeldend

Zo mogelijk nog indrukwekkender is het Joodse Museum dat de Joodse diaspora in Europa weergeeft. De bloeitijd met belangrijke mensen in de kunst, wetenschap en handel wordt met trots getoond en natuurlijk ook de verschrikkingen van de daaropvolgende Holocaust.
Onopvallend geblindeerd busje, gebruikt
als arrestantenwagen door de Stasi

De maandag hadden we als doel om naar de Stasigevangenis te gaan in het oostelijke deel van Berlijn. Je wordt daar rondgeleid en krijgt zeer uitgebreide uitleg, in het Duits, van de gids. We leerden er dat de Stasi nooit lichamelijk geweld gebruikte bij de ondervragingen maar ze waren niettemin meesters in het psychische druk uitoefenen zodat ze toch van vrijwel alle politieke arrestanten een valse bekentenis loskregen.
De immense gebouwen van Tempelhof

We bezochten ook nog het door de nazi’s gebouwde vliegveld Tempelhof. Het reusachtige gebouw, destijds het grootste ter wereld, heeft veel betekend in de geschiedenis van Berlijn, vooral door de fameuze luchtbrug, die na de blokkade van Berlijn door de Sovjets de West-Berlijners uit hun isolatie moest houden en van voedsel en dergelijke moest voorzien.
De grote hal van museum Hamburger Bahnhof;
het duin is een kunstwerk!

Vandaag bezochten we het museum voor moderne kunst, gevestigd in het voormalige Hamburger Bahnhof. We zagen bijzondere dingen, zacht gezegd.

Morgenmiddag nemen we de ICE naar Nederland en dan zit deze vakantie erop. Waarschijnlijk zullen we met veel teleurgestelde Nederlandse voetbalfans in de trein zitten.
Een van de waterwegen in Berlijn

Lies van Keule zei

Maar jullie zijn wel echt sportief!!!