We willen minimaal 12 maanden gaan reizen, verdeeld over twee perioden.
Eind december zetten we onze Volkswagen T4 California op een schip naar Panama en dat zal daar 12 januari gelost worden. Vanuit Panama gaan we in noordelijke richting door vrijwel alle landen van Midden-Amerika om na enkele maanden aan te komen in Mexico. Daar laten we de camper een paar maanden staan en we vliegen vanuit Mexico-Stad terug naar Nederland.
Enkele maanden later vervolgen we onze reis door Mexico en de Verenigde Staten om uiteindelijk uit te komen in Baltimore waar de camper weer verscheept wordt.
De Verenigde Staten en Mexico hebben we al eerder bezocht, tijdens reizen per fiets en/of openbaar vervoer en deels ook per huurauto. Het nieuwe is dat we nu onze vertrouwde camper bij ons hebben en dat we minstens 5 onbekende landen gaan bezoeken.
Zo reizen wij, fietsen achterop. Hier aan de Ziz in Marokko, 2016 |
We zullen naar verwachting ca. 20.000 km rijden tussen Panama en Baltimore.
Hoe bereid je zoiets voor?
We lezen vele blogs van reizigers die iets dergelijks hebben gedaan en krijgen zo een indruk wat er zoal bij komt kijken. Eigenlijk valt het wel mee. We zijn 3 maanden voor de geplande vlucht begonnen met de voorbereidingen en alles verloopt tot nu toe soepel.
Verscheping
We regelen de verschepingen via Robert World Wide Shipping in Ede. Dit kantoor hebben we persoonlijk bezocht en het maakt op ons een goede indruk. E-mails worden snel beantwoord.
De verscheping is met een roll-on-roll-off-schip (speciaal voor voertuigen). Het is de Fedora, die op 26 december vanuit Zeebrugge moet vertrekken.
Een verzekering voor het transport overzee hebben we ook geregeld.
Vliegen
We vliegen op 13 januari rechtstreeks naar Panama, met de KLM.
De eerste terugvlucht is gepland vanaf Mexico-Stad, op 20 juni 2018.
Papieren
We hebben nieuwe paspoorten.
Voor geen enkel land heb je een visum nodig. Voor de Verenigde Staten heb je een visum nodig als je langer dan 90 dagen wilt verblijven. Dat vragen we aan zodra we terug zijn in Nederland.
De Nederlandse ziektekostenverzekering is geldig in alle landen.
Onze reis- en annuleringsverzekering breiden we uit naar een werelddekking.
Een internationaal rijbewijs is niet nodig.
We maken een grote stapel kopieën van onze paspoorten, het kentekenbewijs en rijbewijs omdat die bij de diverse grensovergangen nodig zijn.
Vaccinaties
Er zijn geen verplichte vaccinaties, maar we zullen nog enkele geadviseerde vaccinaties nemen.
Autoverzekeringen
De Nederlandse verzekering is nergens geldig op het Amerikaanse continent.
In de meeste landen kan de verzekering bij de grens worden geregeld.
Voor Mexico en de Verenigde Staten kan dat ook online.
Gas
We koken op gas maar de gasflessen mogen niet mee over de oceaan en kunnen ter plekke misschien ook niet gevuld worden. We proberen ter plekke een gasfles te kopen die klein genoeg is om te passen en die aangesloten kan worden in onze camper. Over dit thema is het bijzonder lastig zekerheid te krijgen, zodat we ook onze eenpits benzinebrander meenemen.
Stroom
Onze camper kan enkele dagen stilstaan zonder stroom, terwijl we toch de koelkast kunnen laten draaien. Zonnecellen zou misschien handig zijn maar dat doen we toch maar niet.
De camper aansluiten op 110 volt, het in Amerika gebruikelijke voltage, kan alleen als je een omvormer koopt. Dat doen we voorlopig niet. Wel nemen we een verlengsnoer mee zodat de laptop en dergelijke (die wel op 110 volt werken), gebruikt kunnen worden.
Internet
Een Europese 4g datakaart zal niet werken in Amerika. In elk land zullen we een simkaart ter plekke aanschaffen, om te gebruiken in een 'mifi', of we gebruiken alleen openbare wifi.
Fietsen
We nemen op onze camperreizen vrijwel altijd fietsen mee, ook nu. Ze gaan op een rek achterop, zodat ze niet extra ruimte in beslag nemen. Voor ons is het doen van fietstochten een extra dimensie van het reizen. We willen dat niet missen.
Wat te vervoeren in de camper bij de overtocht
Er bestaat in principe altijd het risico van diefstal vanuit de camper tijdens het transport, hoewel het weinig voorkomt. Je moet immers de sleutel afgeven, want de camper moet op eigen kracht het schip op.
We kunnen en willen niet alles in het vliegtuig meenemen, alleen de meest kostbare spullen en datgene wat we nodig hebben als we in Panama misschien dagen moeten wachten.
In de camper gaan in elk geval de fietsen, het fietsenrek, de kampeerbenodigdheden, zoals vaatwerk, slaapzakken en kussens, gereedschap, kampeerstoelen en een groot deel van de kleding. Met kabelsloten zullen we deze zaken zo goed mogelijk zekeren.
Camper
Natuurlijk hebben we ervoor gezorgd dat onze VW T4 California een onderhoudsbeurt heeft gehad en dat de belangrijkste onderdelen die kapot kunnen gaan, de laatste jaren zijn vervangen. We hebben er vertrouwen in dat het allemaal goed zal gaan. De ruim 18 jaren ouderdom zijn hem nog niet echt aan te zien.
1 opmerking:
Leuk om alles even in detail te lezen wat de voorbereiding betreft, hahaha ook dat het de camper niet is aan te zien dat hij al 18 jaar is. Waar een beetje TLC al niet goed voor is, zelfs bij een vervoermiddel.XXXX Marina
Een reactie posten