Toen 2 jaar oud, nu 18. Toen 38.000 km, nu 364.000 km op de teller.
Marokko 2017 |
Zonder lang na te denken werd dat een volmondig ja.
Zagora, Marokko |
1. De 5-cilindermotor staat bekend als zeer betrouwbaar. Hij verbruikt geen olie en hij loopt nog steeds goed.
2. Het is een compacte bus die overal past. Dankzij de slechts 2 meter hoogte betalen we een laag toltarief en hij past in elke parkeergarage. Smalle straatjes zijn zelden een probleem.
Een verscheping is eveneens vanwege de afmetingen relatief goedkoop.
3. De camperinrichting van de Volkswagen California is simpel maar degelijk en functioneel. We zouden er zelf niets aan willen veranderen. Er zit standverwarming in die werkt op diesel. De koelkast werkt op 12V. Er zit een 220V aansluiting op de camper voor als je op een camping stroom wilt. Maar een feit is dat we deze maar zelden gebruiken omdat we 3 tot 4 dagen kunnen staan zonder stroomaansluiting.
Zonnepanelen hebben we daarom ook niet echt nodig.
Wel hebben we een fietsenrek en luifel aan de camper. Het fietsenrek gebruiken we bijna constant en de luifel af en toe, maar we zijn ook niet vaak onderweg tijdens hete zomers.
Een nadeel van de Syncro is dat het reservewiel niet onder de auto past en dus achterin ligt. Dat kost vrij veel bergruimte. Sommigen hebben het reservewiel op een beugel op de achterklep, maar daar zit bij ons het fietsenrek.
Franse Alpen, 2017 |
4. Het is een comfortabele reisauto. Dankzij de 75 KW motor kom je vlot mee in het verkeer. Er zit cruise-control in en airco. Het lawaai tijdens het rijden is aanvaardbaar.
De syncro-uitvoering hebben we destijds bewust gekozen, maar het is wel een feit dat we zelden 4wd nodig hebben. In Amerika hebben we er wellicht nog voordeel van.
5. Hij ziet er nog mooi uit. Afgezien van een paar kleine deukjes is de buitenkant nog gaaf. Alleen de motorkap is overgespoten. De binnenkant ziet er ook nog goed uit, hoewel het tentdoek van het hefdak niet echt mooi meer is.
Het voorgaande klinkt als een verkoopverhaal, maar het zijn toch echt redenen om hem juist niet te verkopen.
Het enige argument tegen het meenemen van deze camper naar Amerika is dat deze daar niet veel voorkomen, zeker geldt dat voor de T4 met dieselmotor. Dat kan een eventuele reparatie misschien een moeilijke zoektocht naar een betrouwbare garage nodig maken, om nog maar niet te spreken van onderdelen.
Marokko 2010 |
-koppeling en vliegwiel
-fuseekogels
-stuurkogels
-draagarmen (met rubbers) van de voorwielophanging
-katalysator
-startmotor
-dynamo
-vacuümpomp
-luchtmassameter
-2 ventilatoren
-krukaspoelie
-omvormer/scheidingsrelais
-kunststof schakelbolletje
-schokbrekers
Update april 2020
Red Rock State Park, Californië, 2019 |
Na het reguliere onderhoud werden we in Spanje verrast door een gebroken schakelbolletje. Je moet de bolletjes eigenlijk preventief vervangen na circa 8 jaar.
Tafraoute, Marokko, 2020 Nieuw doek |
Verder bleek vervanging van het doek van het hefdak noodzakelijk. Er vielen te gemakkelijk scheuren en gaten in.
Ook zit er nu een nieuwe huishoudaccu in.
De kilometerstand is nu 406.000 km en daar zal voorlopig vanwege de coronacrisis niet veel bij komen.
Inmiddels staat er 415.000 km op de teller.
De standkachel werkt weer nadat hij door een bedrijf in Ede is gereset met de juiste apparatuur.
We waren van plan om dit jaar naar de Canarische Eilanden te gaan en veel vrij te staan. Met het oog daarop heb ik een zonnepaneel op het hefdak gelijmd.
We zijn niet verder gekomen dan het vasteland van Spanje, maar het blijkt goed te werken. We kunnen nu langer achtereen vrij staan.
Update september 2022
Na een lange reis door Spanje, inclusief de Canarische Eilanden staat er nu 435.000 km op de teller.
De bus wordt grondig voorbereid op een nieuwe reis naar Amerika, nu naar Zuid-Amerika, vanaf november.
Er is ook een spatbord vervangen omdat een vrachtauto er een deuk in had gereden, maar verder is er niet zoveel spannends te vermelden. We hopen dat het weer circa 30.000 km goed blijft gaan.
Voor Zuid-Amerika monteren sommigen all-terrein-banden maar anderen doen dat bewust niet. Na lang aarzelen kiezen we toch maar voor de gewone banden, want ook daarmee kun je best over gravelwegen rijden.
Update zomer 2023
Vrije overnachting aan de Ruta de 7 Lagos, Argentinië |
We hebben de camper na 5 maanden door Zuid-Amerika achtergelaten in Mendoza, Argentinië, met de bedoeling om er later dit jaar mee verder te reizen.
We hadden enkele tegenslagen tijdens de 14.000 km die we hebben afgelegd. De vaak beroerde steenslagwegen hadden hier wel iets mee te maken (kapotte band) maar de camper hield zich verder goed. Wel hadden we aan het begin van deze reis snel na elkaar een kapot zonnepaneel, een scheur in de voorruit en een kapot wiellager.
Aanstaande is het vervangen van de achterremblokken en de banden.
Update mei 2024
De tweede reis in Zuid-Amerika van ruim 6 maanden en bijna 12.000 km leverde weer enkele problemen op.
Een lekkend druklager van de koppeling maakte een grote reparatie in Chili noodzakelijk, waarbij zekerheidshalve de volledige koppeling met vliegwiel werd vervangen. Verder was er weer eens een ashoes gescheurd en ging de spanningsregelaar kapot. Ook brandde het laadapparaat door, voor de tweede keer in 25 jaar. Dat wordt in Nederland gereviseerd. Inmiddels liggen er ook nieuwe banden onder en zijn de remblokken achter vervangen.
De eerste keer in 25 jaar afgesleept |
Een lekkend druklager van de koppeling maakte een grote reparatie in Chili noodzakelijk, waarbij zekerheidshalve de volledige koppeling met vliegwiel werd vervangen. Verder was er weer eens een ashoes gescheurd en ging de spanningsregelaar kapot. Ook brandde het laadapparaat door, voor de tweede keer in 25 jaar. Dat wordt in Nederland gereviseerd. Inmiddels liggen er ook nieuwe banden onder en zijn de remblokken achter vervangen.
De camper staat in Uruguay en vanaf daar staat een derde reis gepland richting Colombia. De kilometerstand is nu 464.000 km.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten