30.8.02

Colorado en New Mexico 2002 (MTB)

De GDMBR, Great Divide Mountainbike Route


Ons plan voor de jaarlijkse fietstocht was in 2002 een stukje van de Great Divide Mountainbike Route te fietsen. Om precies te zijn van Denver naar Albuquerque. Deze route is in kaart gebracht door de Amerikaanse organisatie Adventure Cycling. We waren van plan om ongeveer 1300 km te fietsen in bijna 3 weken over voornamelijk bergachtige gravelwegen. Het beloofde een zware tocht te worden met veel klimmen, hitte, droogte, tekort aan drinkwater en hobbelig wegdek. Dat kwam allemaal uit. Onderweg hebben we twee keer van de route moeten afwijken vanwege gebrek aan water en materiaalpech. Desondanks hebben we in 18 dagen 793 mijl afgelegd, ongeveer 1270 kilometer.
Als je niet opziet tegen eenzaamheid, primitief kamperen, enige ontberingen en flinke inspanningen is de Great Divide route fantastisch om te doen. De hele route is 4000 kilometer van de Canadese tot de Mexicaanse grens. Je passeert dan tientallen keren de Continental Divide, de waterscheiding tussen de Atlantische en Stille Oceaan. En dat voor 90% over allerlei soorten onverharde en halfverharde wegen en paden.

Colorado

11 augustus

Denver Airport
Het begin van onze route is op het vliegveld van Denver. De fietsen zijn gekocht in Boulder, in de buurt van Denver. Het is een Cannondale F500 en een Giant Yukon, beide met alleen voorvering. Alle bagage en tassen zijn meegenomen vanuit Nederland.
Omdat het vliegveld aan de oostkant van de stad ligt en de bergen westelijk, moeten we de eerste dag de hele stad door. Dat gaat eigenlijk heel gemakkelijk. Een deel van de route voert langs de South Platte River, waar fietspaden zijn aangelegd. We vormen met onze bagage een uitzondering tussen alle zondagtrimmers.
Hoewel onze fietsen nagelnieuw zijn krijgen we al na 40 km een lekke band. Onderweg komen we langs een Mexicaans restaurant en dat komt precies op tijd voor een welverdiende lunch. We zullen voorlopig niet al te veel moeite doen om zelf te koken.
Na 55 km houden we het voor gezien. Op een statepark camping net buiten de stadsgrenzen zetten we onze tent op.

12 augustus

De volgende dag gaat het pas echt beginnen. We moeten in één dag over 80 km zo'n 1400 meter hoger komen. Denver (de mile high city) ligt op 1600 meter en de Kenosha Pass waar we weer een eenvoudige camping hopen te vinden ligt op 3000 meter. Vooral het eerste deel valt ons niet mee. Maar we redden het en dat terwijl we toch geen training tevoren hebben gedaan. De route gaat over de US285, die over het algemeen behoorlijke vluchtstroken heeft en niet al te steil is. In het begin is er behoorlijk wat verkeer, maar dat wordt steeds minder naarmate de dag vordert. We gebruiken de Colorado Bicycling Map, een prachtige gratis kaart van de hele staat, gedrukt op kunsstof en met informatie over verkeersdrukte en breedte van de shoulder.
Zo'n hele dag klimmen kost grote hoeveelheden drinkwater. Gelukkig zijn er benzinestations en restaurants e.d. waar onze bidons kunnen worden bijgevuld. In Bailey vonden we een chinees restaurant voor de lunch. Het kampeerterrein boven op de pas is primitief (wel een pomp voor drinkwater) en koud.

13 augustus

Naar beneden rijden vroeg in de ochtend is op deze hoogte geen pretje, maar vrij snel doet de zon weer zijn werk. Ter hoogte van Como komen we op de eigenlijke Great Divide Mountainbike Route en komen we op onverharde wegen. Het eerste traject tot Hartsel is niet al te moeilijk en we zijn al met lunchtijd op de plaats van bestemming. Hartsel ziet zwart van de bisons die daar worden gehouden en het restaurant serveert dus...buffaloburgers.

Cabin
Er is geen camping, maar wel huisjes die verhuurd worden. Niet goedkoop maar wel comfortabel. Afstand: 79 km.

14 augustus

Wat zwaarder en verder dan gisteren en aan het eind van de dag ook tegenwind. De hele dag nu gravel en behoorlijk forse klimmetjes.
Het laatste stuk naar Salida (spreek uit selaida) gaat bergafwaarts naar een weids dal. In Salida is alles te vinden, zelfs een WalMart. Net daar tegenover vinden we een comfortabele camping. Afstand: 93 km.

15 augustus

Marshall Pass
Er staat ons een forse klim te wachten, zo blijkt uit de kaart van Adventure Cycling. We moeten weer naar ruim 3000 meter. Deze werkelijk voortreffelijke kaarten geven je zoveel informatie dat er niet veel te raden overblijft over de route.
De route over de Marshall Pass gaat via een voormalige spoorlijn, zoals die nog veel te vinden zijn in Colorado. Dat heeft als voordeel dat er nergens steilere hellingen zijn dan 4%.
O'Haver Lake
Ook in landschappelijk opzicht is dit één van de hoogtepunten van onze fietsroute. We komen op dit traject ook heel wat fietsers tegen die de pas als dagtocht doen. In de ochtend nog komen we langs O'Haver Lake, met een idyllisch gelegen kampeerterrein.
Helaas laat ons schema niet toe hier te overnachten.
Beverdammen
Zonder al te veel moeite bereiken we de pashoogte en dalen we langs een spectaculaire reeks van beverdammen langzaam weer af tot we in een klein dorpje komen, Sargents.
Er is hier maar één restaurant, dat helaas gesloten blijkt. De benzinepomp annex winkel en de drie eenvoudige kamers, alles van dezelfde eigenaar, blijken gelukkig wel open. We nemen een kamer en bereiden met de schaarse artikelen die in de winkel te krijgen zijn een eenvoudige maaltijd en we hebben zelfs nog wat kunnen vinden om morgen weer te kunnen koken, want morgen komen we niet meer in de bewoonde wereld. Afstand: 60 km.

16 augustus

Cochetopa Pass
We zijn inmiddels gewend aan het fietsen, maar nog niet aan de grote temperatuurverschillen. Overdag is het lekker om met blote voeten in sandalen te fietsen. Als je dat 's ochtends doet net bij zonsopkomst blijkt dat helemaal niet lekker te zijn. Toen we op thermometer keken bleek het 0 graden celcius te zijn. Geen wonder...
Ook deze dag staat ons weer een fikse pas te wachten, namelijk de Cochetopa Pass. Deze blijkt wel wat lastiger zijn dan de vorige. Bovendien geeft onze planning aan dat we twee keer moeten overnachten op een primitief kampeerterrein waarvan we niet kunnen achterhalen of er drinkwater is. Hoewel we waterzakken hebben en in totaal 16 liter mee kunnen nemen, is dat voor het overbruggen van twee en een halve dag erg krap. Een filter hebben we niet, wel zuiveringstabletten (maar die geven een onprettige smaak). We bereiken de Cotchetopa Pass en vrij snel daarna komt onze eerste overnachtingsplek. Er staat nog een tent en de eigenaren geven ons wat water (ze zitten zelf ook vrij krap).
Er is ook een minuscuul bronnetje, dat we als "douche" gebruiken en we vullen een bidon met dit water met daarin een tablet. We zien ook nog een stel dat ook een deel van de Divide Route doet. Ze hebben echter een hoger tempo dan wij en doen langere dagetappes. Afstand: 80 km.

17 augustus

Gary (midden)
De volgende dag besluiten we toch van de route af te wijken en naar Saguache te fietsen. Daar zijn allerlei voorzieningen, zoals winkel, restaurant en camping. We nemen echter niet de asfaltweg, maar een omweg via gravelwegen. Met enige moeite kunnen we de juiste weg vinden, nu we niet van de kaart van Adventure Cycling gebruik kunnen maken.
De camping in Saguache (spreek uit: Sóewatsj) is simpel en slecht onderhouden. We moeten zelf het toiletgebouwtje schoonmaken want dat was zeker twee weken niet meer gebeurd. Er staat niemand anders tot een paar uur later een fietser verschijnt. Nadat hij zijn tent opgezet heeft, raken we met hem aan de praat. Hij heet Gary, is 67 en maakt een rondtoer door Colorado via asfaltwegen. De komende uren maken we kennis met zijn verhalen. Hij is een echte spraakwaterval. Hij heeft al in heel wat landen gereisd en ook gefietst, onder andere in Nederland. Afstand vandaag: 61 km.

18 augustus

Op weg naar Del Norte
Wij fietsen vandaag met Gary naar Del Norte. Eerst een stuk over de US 285 en daarna via gravelwegen naar La Garita en Del Norte. Inmiddels laat de Cannondale alarmerende geluiden horen ter hoogte van de trapas. Met eigen gereedschap lukt het niet om dat geluid er uit te krijgen. Het plaatselijke cafeetje in La Garita heeft heerlijke taart en we praten lang met de lokale gasten. Deze raken even uitzinnig als het gaat regenen. Want de droogte is het gesprek van de dag. Helaas voor hen en gelukkig voor ons duurt de bui nog geen 5 minuten. We eten 's avonds met z'n drieën in Del Norte en vertellen nog meer fietsverhalen aan elkaar. Afstand: 63 km.

19 augustus

Gary heeft zich voorgenomen een tattoo te laten aanbrengen en Del Norte heeft zowaar een tattooshop. Hij wil daarna zijn weg vervolgen in zuidwestelijke richting, naar Pagosa Springs. Wij moeten een fietsenmaker hebben en die blijkt er nu juist weer niet te zijn in Del Norte. We nemen daarom nog een asfaltomweg, naar Alamosa. Onze wegen gaan derhalve uit elkaar.
Na het bezoek aan de fietsenmaker gaan we tegen de wind in verder naar Antonito, weer over de US285. Zeven km verderop vinden we een fraaie camping. Afstand: 113 km.

New Mexico

20 augustus

Cumbres and Toltec Railroad
Na nog eens 50 km asfalt komen we weer op de route van de Great Divide. We klimmen verder naar de La Manga Pass, die ook bijna 3000 meter hoog is. We worden tot stoppen gebracht door twee mannen in een auto, die ons willen voorzien van voedsel en drank. Het blijken een soort ambulante klusjesmannen te zijn die het land doorgaan op zoek naar aangenomen werk. Na hun bananen en thee zetten we de afdeling in en dan blijkt dat we precies op tijd zijn om te zien hoe de stoomtrein van de Cumbres and Toltec Railroad op de lijn Antonito - Chama een grote lus door het dal maakt.
Daarna komt de grenspassage met New Mexico en moet er nog veel geklommen worden voor we aankomen bij een eenvoudig kampeerterreintje zonder voorzieningen. Onderweg zag het er al steeds dreigend uit, maar als de tent staat komt de onvermijdelijke onweersbui toch over ons heen. De eerste en enige deze vakantie. Afstand: 80 km.

21 augustus

De eerste overnachting op het grondgebied van New Mexico op de Lower Campground was ronduit nat en koud. Maar gelukkig verloopt de dag verder droog en redelijk zonnig. Vandaag brengt ons de gravelweg en daarna nog een pittige klim over asfalt bij Hopewell Lake. Het was volgens onze informatie een camping maar het is nu een dagcamping. Voor ons maakt het geen verschil. Alleen jammer dat ook hier geen drinkwater is. Afstand: 58 km.

22 augustus

Vandaag is de derde van drie dagen dat we niet in een dorp of stad komen, geen winkel, geen restaurant, alleen maar eenzame gravelwegen, met heel af en toe een verbaasde moderne cowboy in zijn pick-up truck. Pas in de loop van deze dag komen we in een dorp met een winkel: El Rito. Daarna gaat het langzaam naar beneden over een asfaltweg naar Abiquiu. Daar hoopten we een hotel te vinden, maar dat was vol. Door deze en gene te vragen komen we uiteindelijk terecht bij een echtpaar dat kamers verhuurt met ontbijt. Dat comfort weten we te waarderen na drie dagen zonder douche.
Abiquiu is een historisch adobe stadje. Het trekt allerlei mensen aan die in deze omgeving gaan wonen vanwege het klimaat en de bijzondere woestijnachtige omgeving. Niet iedereen bouwt hier echter op een verantwoorde manier. Er verschijnen ook bouwsels op plaatsen die naar ons idee echt niet kunnen. Maar niemand lijkt zich daar echt aan te storen. Afstand: 96 km.

23 augustus

Abiquiu Lake
Na het uitgebreide ontbijt fietsen we een kort stukje naar Abiquiu Lake, waar een mooi gelegen kampeerterrein is. Het meer is niet zo geschikt voor strandplezier, maar het biedt wel een mooi uitzicht. Vandaag doen we het verder rustig aan.

24 augustus

Vanaf de camping gaan we op en neer naar de Ghost Ranch. Dat is een conferentiecentrum, waar je ook aardige wandelingen kunt maken.
Box Spring
Eén daarvan gaat naar de Box Spring. Via een idyllische canyon kom je na anderhalf uur bij een doosvormige ruimte waar de beek ontspringt.
We besluiten de route naar Cuba niet te vervolgen. We missen dan wel het beste Mexicaanse restaurant van New-Mexico (zegt men) maar we zien een beetje op tegen weer een paar zware passen. Dat betekent dat hier voor ons de Great Divide Mountainbike Route ophoudt. We zullen de route naar Albuquerque voornamelijk via asfaltwegen vervolgen.
Afstand: 27 km.

25 augustus

Het eerstvolgende traject is naar Espagnola aan de Rio Grande. Het zit vandaag niet mee, twee lekke banden maar liefst. En de camping waar we willen overnachten heeft een sanitair gebouw met een codeslot, terwijl de receptie gesloten is. Een paar uur later lukt het toch om van de eigenaar de code te krijgen. Even later komt op de camping een stel fietsers aan die al lange tijd onderweg zijn, een Duits meisje en een Amerikaanse jongen. Ze zijn aan de oostkust begonnen en willen stoppen in Santa Fé. Dat betekent hun op één na laatste dag. Dat doet ons erg denken aan onze eigen coast-to-coast fietstocht van 6 jaar geleden.
Afstand: 62 km.

26 augustus

Rio Grande
Vandaag willen we naar het Bandelier National Monument. Dat is wel behoorlijk om vergeleken met de kortste weg naar Albuquerque en bovendien door de bergen. Ook deze laatste dagen moeten we er nog echt aan geloven, maar het is wel over asfalt. Het alternatief over de snelweg is bovendien niet aanlokkelijk.

Onderweg komen we langs de plaats White Rock, waar een spectaculair uitzichtpunt is op de Rio Grande. Daar zien we in westelijke richting inmiddels ook twee grote rookpluimen, die van bosbranden afkomstig blijken te zijn.
Bandelier NM
Daarmee wordt het wat onzeker of we de route over de State Highway 4 wel kunnen vervolgen naar Albuquerque. Voorlopig gaan we gewoon door.
Het Bandelier National Monument is één van de plaatsen in dit deel van de VS waar indiaanse nederzettingen te vinden zijn. In dit geval zijn het rotswoningen en de resten van uit klei opgetrokken woningen. Hoewel de indianen tegenwoordig niet met veel égards worden behandeld worden de nederzettingen van hun voorouders zorgvuldig in stand gehouden. Bijzonder de moeite waard. Er is ook een camping in dit park waar we overnachten.
Afstand: 61 km.




27 augustus

Dit wordt een spannende dag. Kunnen we langs de bosbranden, die nog in alle hevigheid woeden? De parkrangers zeggen dat het kan, maar het blijkt uren lang geen pretje om onder de rook van een bosbrand te moeten fietsen. Bovendien moeten we een bijzonder steile pas nemen en ook verderop zijn er nog veel klimmetjes. Op de plek waar de afslag naar Cuba is zijn alle brandweerlieden, politieagenten en journalisten verzameld. We zitten daar een paar kilometer vanaf de brandhaard. Bij een picknick terreintje stoppen voor een koffiepauze, maar we zijn al gespot door een televisiejournalist die het kennelijk interessant vond om nu eens een keer fietsers te interviewen. Het blijkt iemand van de spaanstalige zender Noticias te zijn. Gelukkig mogen we de vragen ook in het Engels beantwoorden.
Camping Jemez Springs
Vanaf dit punt gaat het in vliegende vaart naar beneden en is de rook voorbij.
Iets voorbij het plaatsje Jemez Springs vinden we een fraai kampeerterrein. Het is de laatste keer dat we de tent opzetten. Vanaf hier is het nog één dag naar Albuquerque, waar we in een motel overnachten. Afstand: 72 km.

28 augustus

Laatste traject naar Albuquerque.
Afstand: 100 km.



Informatie

Fietsen

Voor het fietsen in de Rocky Mountains op onverharde wegen heb je goede mountainbikes nodig, het liefst met voorvering.
We hebben ter plaatse onze fietsen en achterrekjes gekocht. De prijzen zijn in de VS iets lager dan in Nederland. De Cannondale F500 met LX/XT onderdelen kostte 950 dollar. De eenvoudiger afgemonteerde Giant Yukon was 430 dollar. Dit type is in Nederland niet te krijgen. We zagen enkele keren mensen op de route die hun bagage in een Bob-trailer (aanhanger) vervoerden. Ze zeiden dat het erg goed beviel. Wij kozen ervoor om achterrekjes te monteren en onze Ortliebtassen te gebruiken. Op beide fietsen hadden we ook een kanotas achterop en een stuurtas. Het gewicht is hiermee natuurlijk niet echt goed verdeeld, maar door slechts het meest noodzakelijk mee te nemen ging het wel.
De fietsen hielden zich over deze 1250 kilometers goed, met uitzondering van een loszittende cranck en enkele lekke banden.

Kamperen

We hadden onze Birdland Ellips 390 tent meegenomen. Soms gebruikten we alleen de binnentent. Verder twee Thermarest Ultralight en slaapzakken. We hadden naast onze 4 bidons nog twee waterzakken van 8 en 4 liter. We gebruikten een MSR Whisperlite brander met daarin Coleman fuel. Koken deden we alleen als we geen voorzieningen waren tegengekomen onderweg. Koffie zetten hoort er voor ons wel elke dag bij.
De kampeerterreinen zijn alle eenvoudig. Informeer zo mogelijk bij rangers of er water beschikbaar is. De kampeerterreinen in Salida, Saguache, Del Norte en Abiquiu Lake hadden douches.

Kaarten

De kaarten van Adventure Cycling zijn ook te bestellen bij de Fietsvakantiewinkel. Ze bieden behalve een routekaart ook een beschrijving. Alles uiteraard in mijlen, zodat een fietscomputer ingesteld op mijlen wel handig is. De kaarten en de beschrijving zijn zeer nauwkeurig. We zijn nooit verkeerd gereden.

Voorzieningen onderweg

Op het gedeelte van de route dat wij reden kwamen we slechts twee serieuze dorpen tegen, Salida en Del Norte. Door van de route af te wijken kun je meer dorpen met voorzieningen aandoen. De overige plaatsjes op de route waren zo klein dat er hooguit een winkeltje of een eenvoudig restaurant was. De kaarten van AC geven daarover nuttige informatie.

Internet

In de VS hebben vrijwel alle bibliotheken gratis internetcomputers. Wij hebben onderweg onze webmail kunnen bijwerken in Salida en Del Norte en Abiquiu Lake (bij de Ghost Ranch).

Geen opmerkingen: