Onze route voor deze kleine ronde door Oost-Spanje gaat door 3 deelstaten, Comunidad Valenciana, Castilla-La Mancha en Navarra. In totaal fietsen we 1078 km. Het hoogste punt is 1600 meter. Het is een afwisselende route met mooie bergwegen, hoogvlakte en vlak kustgebied. Je komt door rivierkloven, sinaasappelplantages, bossen en bergpassen. Ook doen we enkele fraaie steden aan zoals Cuenca en Teruel. Alcalá de Jucar, Alarcón en Albarracín zijn middeleeuwse stadjes met veel sfeer. Kortom van harte aanbevolen.
25 augustus
De eerste dag vertrekken we pas laat in de ochtend. We verlaten de kustplaats Denia en via Pedreguer, Alcalalí en Callosa d'en Sarrià bereiken we enkele kilometers voor Guadalest een eenvoudige kampeerterrein van een Nederlander. Onderweg is de Coll de Rates van 540 meter hoogte de eerste echte beproeving. Gefietst: 56 km.
26 augustus
Guadalest is een excursieplaats waar de toeristen vanuit Benidorm worden aangevoerd om voornamelijk de toeristenwinkeltjes te bezoeken. Via Muro d'Alcoi klimmen we tot we bij Agres komen. Vanaf de doorgaande weg nemen we een afslag die naar een bron leidt. Het laatste stuk is zo steil dat we moeten afstappen. Bij de parkeerplaats is een soort groepskampeerterrein waar we de tent opzetten. Afstand: 56 km.
27 augustus
De volgende dag is de boswachter zo vriendelijk om ons te wekken. Hij deelt ons echter mee dat we hier niet mogen blijven. Wegens ziekte van een van ons waren we dat echter wel van plan. Dan moesten we een speciale vergunning halen op het gemeentehuis. Dat blijkt echter gesloten te zijn. Als de boswachter later terugkomt en we de vergunning niet kunnen laten zien dreigt hij met een boete als we de tent niet snel afbreken. We nemen daarop onze intrek in het plaatselijke, overigens heel nette hotel. Afstand: 5 km.
28 augustus
Vandaag moet het weer lukken met het fietsen. In La Font de Figuera (of ook wel: Higuera) komen we op een drukke vrachtverkeerroute, die we gelukkig na 2 kilometer weer kunnen verlaten. Na een forse klim naar het afgelegen Navalon bereiken we een typisch Spaanse camping met veel seizoenplaatsen en veel drukte. Van een behulpzame Spanjaard krijgen we ongevraagd een hark om ons kampeerplekje te egaliseren. Afstand: 65 km.
29 augustus
Het eerste stuk is over een hoogvlakte met af en toe een forse afdaling en dito klim. De streek is vrijwel volledig verlaten. Pas in Ayora is er weer bebouwing. Dit is een gezellig plaatsje waar we een paar uur blijven. Via de N330 komen we in Jarafuel waar een camping is. Afstand vandaag: 49 km.
30 augustus
Alcalá del Júcar |
31 augustus
We komen door Cuba aan de Júcar, een leuk dorpje bekend door de vele woningen die tegen de rotsen zijn gebouwd en soms gedeeltelijk in de rotsen zijn uitgehakt. Daarna klimmen we het dal uit en komen weer op de vlakte. Die is hier niet zo inspirerend. In Quintanar del Rey, industrie- en landbouwstadje met veel champignonkwekerijen overnachten we in het plaatselijke "hostal". Afstand vandaag: 63 km.
1 september
Alarcón |
2 september
Het landschap krijgt wat meer heuvels. Bij Valera komen we het vreemde fenomeen tegen van tientallen deuren- en kozijnenfabrieken. Vervolgens gaat de weg door een mooie kloof, die bij Valeria uitkomt bij een Romeinse ruïne.
Eindpunt vandaag is Cuenca. Deze schitterende stad is bekend om de Casas Colgadas, de hangende huizen. Maar de hele binnenstad, die hoog boven het dal ligt, is de moeite van een wandeling waard. Als je bovenaan (bij het kasteel) door de poort de stad uitrijdt kun je hoog boven de oostelijke oever van de Jucár naar het noorden rijden. Na ca. 5 kilometer komen we bij de camping van Cuenca aan, een van de mooiste van Spanje.
Casa Colgadas |
Afstand: 77 km.
3 september
Ciudad Encantada |
Wij gaan verder in noordelijke richting vanaf de camping in Cuenca. We nemen de route naar Ciudad Encantada, de betoverde stad. In werkelijkheid zijn dit sterk geërodeerde kalksteenformaties, die allerlei passende namen hebben gekregen. Op een pashoogte kamperen we in de bossen. Gefietst: 68 km.
4 september
Albarracín |
We komen uiteindelijk uit in het zeer fraaie stadje Albarracin. Op ons gemak bekijken we de smalle straatjes en de imposante verdedigingswerken. Vanaf hier zullen we enkele dagen de historische Camino del Cid volgen, zoals beschreven door Bert Sitters in zijn gelijknamige boekje.
Camping Albarracín |
5 september
Het is een gemakkelijke route om rechtstreeks naar Teruel te gaan, maar we volgen de minder gemakkelijke maar wel mooie route via Bezas. Vrij snel na Albarracin volgen een aantal locaties waar prehistorisch schilderingen zijn te zien. We bezoeken er één. We maken ook een wandeling naar de rand van een kloof met een schitterend uitzicht. Ook de weg zelf leidt door een fraai landschap.
Na Bezas wordt het vlak en komt langzamerhand Teruel in zicht. In deze mooie stad willen we overnachten, zodat we de tijd hebben om er rond te kijken. Teruel is vooral bekend om Los Amantes, de geliefden die elkaar nooit hebben gekregen, getuige de handen van de beelden die elkaar net niet raken. Teruel is verder bekend van de vele bouwwerken in mudéjar stijl. We overnachten in een hotel. Afstand: 43 km.
Los Amantes |
6 september
Vanuit Teruel klimmen we naar de Cabigordo pas, een stevige klim van 700 meter hoogteverschil. We rijden weer door een afgelegen gebied, met maar heel weinig dorpen. Bij één zo'n dorp, Villaroya, zoeken en vinden we kampeerplekje onder hoge bomen. Afstand: 57 km.
7 september
Het mooiste dorp onderweg is vandaag Cantaviega. Hoewel het zondag is blijkt het toeristenbureau open te zijn.
We worden hier getipt over een fiësta een dorp verderop. In dat dorp, Iglesuela del Cid, wordt voor iedereen die maar wil paella gemaakt in een buitensporig grote pan. In het gebouw is ruimte voor meer dan duizend mensen, die het bord paella aanvullen met allerlei lekkere hapjes en dranken. We eten en drinken lekker mee. In het volgende dorp, Villafranca del Cid, is een camping, maar deze blijkt gesloten. Het hek kan echter open en de toiletgebouwen zijn gewoon open. We zetten maar gewoon de tent neer. Afstand vandaag: 63 km.
We worden hier getipt over een fiësta een dorp verderop. In dat dorp, Iglesuela del Cid, wordt voor iedereen die maar wil paella gemaakt in een buitensporig grote pan. In het gebouw is ruimte voor meer dan duizend mensen, die het bord paella aanvullen met allerlei lekkere hapjes en dranken. We eten en drinken lekker mee. In het volgende dorp, Villafranca del Cid, is een camping, maar deze blijkt gesloten. Het hek kan echter open en de toiletgebouwen zijn gewoon open. We zetten maar gewoon de tent neer. Afstand vandaag: 63 km.
8 september
Via Culla en la Torre d'en Bésora komen we in Onda. We overnachten in een hotel. Afstand: 100 km.
9 september
Via hoofdzakelijk vlakke wegen komen we dwars door Valencia. Het is veel drukker dan we gewend waren, maar ook in de grote Spaanse stad Valencia kun je fietsen. Een goede plattegrond is daarbij wel belangrijk. We hadden wat moeite om de goede weg naar El Saler te vinden, de badplaats ten zuiden van de stad. Het probleem is dat de meeste borden je richting de voor fietsers verboden snelweg sturen. Afstand vandaag: 110 km.
10 september
We willen langs de kust vandaag weer in Denia komen. De route is vlak en afwisselender dan we gedacht hadden. Opvallend is de filevorming van de vele forenzen die naar Valancia willen komen. Later wordt het rustiger. Tussen Cullera en Gandía rijden we een heel stuk over een secundaire weg tussen de sinaasappelplantages. Afstand: 95 km.
Informatie
Wegen / verkeer
De beschreven route is vrijwel steeds over rustige wegen. Drukkere wegen, zoals sommige N-wegen hebben vaak wel vluchtstroken.
Kaarten
De Michelinkaarten 1:400.000 zijn prima. Voor de Costa Blanca bestaat sinds kort ook een 1:130.000 kaart van Michelin voor meer details. Voor Valencia heb je een stadsplattegrond nodig.
Fietsen
De wegen zijn goed. Fietsen geschikt voor de weg en voor bagage zijn goed. In de bergen heb je veel schakelmogelijkheden nodig. Bij voorkeur 21 versnellingen of meer. Bedenk dat in het binnenland van Spanje een fietsenmaker wel eens 100 of 200 kilometer verderop kan zijn.
Onze fietsen waren een Giant Expedition (8 jaar oud) en een Giant mountainbike (1 jaar oud). Onderweg hadden we geen problemen.
Voorzieningen
Er is geen volledig dekkend netwerk van campings voor fietsreizen door Spanje. Buiten het hoogseizoen zijn veel campings in het binnenland gesloten. Af en toe moet je dus vrij kamperen of naar een hotel. Er zijn ook zonas acampadas, maar deze zijn ook dun gezaaid. Voorzieningen daar variëren. Soms is er drinkwater, soms een toilet.
Campings kosten voor 2 fietskampeerders tussen €8 en €13. Eenvoudige hotels tussen €30 en €40.
In kleine dorpen is niet altijd een levensmiddelenwinkel of een bakker. En als deze er wel is, soms moeilijk te vinden. Vragen helpt. Spaanse barretjes zijn een ervaring op zich. De inrichting is vaak zeer kaal, maar er zijn vrijwel altijd bezoekers voor een kop koffie of een borrel. Voor fietsers is dat een prettige onderbreking van de lange stukken door onbewoonde streken.
Taal
Andere talen dan Spaans of Catalaans worden nauwelijks gesproken. Dus probeer je verstaanbaar te maken in de taal van het land. Het idee dat toeristen ook met Duits of Engels terecht kunnen is alleen van toepassing op de toeristenplaatsen aan de kust.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten