26.6.19

Terugblik Mexico en de VS

Apache Trail, Arizona
Hoewel we beide landen eerder hadden bezocht werd onze reis zeker geen herhaling van zetten.
We deden het rustig aan, in beide landen reisden we ongeveer 5 maanden en eigenlijk is dat nog te kort. Per land 12 maanden zou ook heel goed kunnen, zonder dat je je verveelt.

Dia de los Muertos, Mexico
Er zijn grote verschillen tussen Mexico en de VS.
In Mexico bevielen ons de steden, de stranden, de natuur en zeker niet in de laatste plaats, de mensen.  De cultuur van het land, de geschiedenis, de gebruiken, het vormt een interessant geheel, waar we veel belangstelling voor hadden.

In de VS beviel ons de natuurschoon vooral, maar ook de geschiedenis van de indianen en de pioniers vonden we interessant. De steden zijn over het algemeen saai. De interessante plekken zijn meestal op grote afstand van elkaar. Steden die wel een bepaalde faam hebben, zoals San Francisco, Monterey, Portland en Washington, vonden wij een bezoek wel waard. Je ziet dan meteen grote bezoekersstromen op de bekende toeristische plekken.
De Amerikanen zijn over het algemeen zeer beleefd en vriendelijk. Ze informeren vaak naar je land van herkomst, reisdoel en dergelijke. Sommigen verontschuldigden zich spontaan bij ons voor hun president, ook wel bijzonder.

Mexico is een enigszins chaotisch land en je vindt ook wel eens vuil op plaatsen waar het niet hoort. Veel gebouwen zien er wat onverzorgd uit en zijn toe aan een onderhoudsbeurt. Wij stoorden ons er niet aan.
Daarentegen is de VS een overgeorganiseerd land. Daar zie je bijvoorbeeld nooit hondenpoep op straat, mede doordat op veel plaatsen zakjes beschikbaar zijn. Mensen worden hier tegen alle mogelijke vormen van gevaar gewaarschuwd. Eenmaal werden we in een staatspark niet te woord gestaan voordat we netjes tussen de lijnen hadden geparkeerd.
Bijzonder vonden we dat veel van de grote supermarkten elektrische karretjes hebben waarop meestal zeer dikke mensen zitten, die blijkbaar niet willen of kunnen lopen achter een winkelwagentje.

De auto
Over de ongezonde levensstijl van veel Amerikanen hebben we al eerder geschreven. We verbazen ons toch nog steeds hoe het leven in de VS zich zo gecentreerd heeft rond de auto. Het zijn de brede wegen, de dubbele garages, de drive-in banken, drive-in apotheken, de autowegen op de begraafplaatsen, de parkeerplaatsen bij de toiletgebouwen op de campings en al het andere die het voor de Amerikaan gemakkelijk maken om alles met de auto te doen.

Vanzelfsprekend heeft elke auto airconditioning en we zagen vaak stilstaande auto's met draaiende motor, zodat de airconditioning aan kan blijven. Soms zelfs lege auto's met draaiende motor.
Op de campings kunnen de Amerikanen ook maar moeilijk afstand doen van de airco. De duurdere plaatsen hebben zware elektrische aansluitingen om de twee of drie airco's op de caravan of camper te laten draaien. Als er geen elektrische plaatsen zijn, zoals in veel staatsparken en nationale parken, dan hoor je het lawaai van de aggregaten.
Je hoeft maar om je heen te kijken om te beseffen dat de Amerikanen de grootste energieverbruikers ter wereld zijn.

Het verkeer in de VS is zelden agressief. We moesten er aan wennen dat je als voetganger of fietser altijd voorrang krijgt, ook al is er geen aangegeven oversteekplaats. Waarschijnlijk is de wetgeving ook streng op de veiligheid voor voetgangers en fietsers.

In Mexico is dat toch wat minder, hoewel we daar ook nooit agressieve weggebruikers hebben gezien.

De wegen
In Mexico heb je doorgaans de keus tussen cuota's (tolwegen), die van prima kwaliteit en snel zijn en het gewone wegennet dat meestal langzaam is omdat je door veel dorpen en steden komt. Verkeerslichten, verkeersdrempels en langzaamverkeer houden de gemiddelde snelheid dan laag.
In de VS heb je nauwelijks tolwegen, maar wel veel snelwegen met meerdere rijbanen. Je kunt daar redelijk tot goed opschieten. De kwaliteit van de wegen varieert sterk, maar is gemiddeld minder goed dan in Nederland. De maximum snelheid in beide landen is ook op de rustige wegen een stuk lager dan op de drukke Nederlandse snelwegen.

Birria (Mexicaans)
Eten
Amerikanen op het platteland dragen petten of hoeden en die houden ze binnenshuis bij voorkeur op. In restaurants zie je de helft van de mannen met een pet op.
We aten in Mexico twee of drie keer per week in een restaurant, maar in de VS bijna nooit. De reden is dat in de VS de gewone restaurants niet een erg gezond menu hebben. De steaks en de hamburgers voeren de boventoon en dat we eten we eigenlijk nooit. Groente is altijd in minieme hoeveelheden en vis is meestal gefrituurd en weinig smakelijk. Het eten is meestal te vet en te zout.

In Mexico krijg je ook niet veel groente maar is het eten toch meestal smakelijker en gezonder. Aan de kust hebben we meermalen heerlijk vis gegeten.

Bahia de los Angeles, Baja California
Stranden
In de VS zijn stranden doorgaans staatsparken waarvoor je moet betalen. De voorzieningen (toiletten, parkeerplaatsen) zijn prima.
In Mexico zijn de stranden openbaar maar om aan het strand te kunnen overnachten ben je aangewezen op particuliere eigenaren van campings, restaurants of hotels. Soms is het simpelweg een terrein met een droog toilet.
De mooiste ervaringen hadden we toch in Mexico, vooral op het schiereiland Baja California.

Excentrieke Amerikaan, die in een camper woont
Ontmoetingen
Al reizende kom je natuurlijk veel medereizigers tegen. Gedurende in totaal 13 maanden onderweg, zijn we slechts een keer een voertuig met Nederlands kenteken tegengekomen, twee vrouwen in een antieke Mercedes bus.
Veel vaker kwamen we Duitse, Zwitserse en Franse kentekens tegen. Enkele keren ook Italianen, Engelsen, Oostenrijkers, Spanjaarden en Argentijnen en natuurlijk wel heel vaak Canadezen en Amerikanen.

Ons Nederlandse kenteken was wel voor veel mensen aanleiding om met ons te praten, ook veel Nederlanders spraken we op deze manier.
De meest bijzondere mensen die we zagen waren een Argentijnse familie in een T-Ford, een bejaarde Zwitserse vrouw in een Landcruiser en twee jonge vrouwen met een Ural motor met zijspan.
De meeste mensen die we 'overlanders' zouden noemen kwamen we tegen op Baja California. Dat is niet onlogisch omdat daar maar één weg loopt. Ook veel fietsers hebben we daar ontmoet.
In de VS zagen we bijzonder veel mensen die permanent of semi-permanent reizen in allerlei soorten voertuigen, van een simpele bestelauto tot enorm grote motorhomes. Opvallend vaak zijn het alleen reizende mannen.

Pad langs de Stille Oceaan
Fietsen
Over 13 maanden gerekend hebben we ruim 700 km gefietst, dus niet overdreven veel. Diverse malen  vonden wij de fietsen bijzonder nuttig, bijvoorbeeld op het eiland Ometepe waar we een driedaagse fietstocht deden. Voor deze reis loonde het de moeite om ze bij ons te hebben.

Geld
Het prijspeil in de meeste landen in Midden-Amerika is lager dan in Nederland, maar in Panama, Costa Rica en Belize nauwelijks. Mexico is echt goedkoop.
In de Verenigde Staten heb je goedkope brandstof, maar campings, supermarkten, restaurants en café's zijn toch wel duurder dan in Nederland. Voor een espresso betaal je vaak 3 dollar en een biertje in een bar kost gemakkelijk 5 dollar. Een doktersconsult kan 150 dollar kosten. Ter vergelijking, in Italië was een doktersconsult gratis.
In supermarkten is vlees en kaas goedkoop, vis en groenten duur. Goed brood is moeilijk te krijgen en kost dan 3 tot 4 dollar.
Restaurants lijken niet zo duur, maar op de afrekening komt vervolgens een 'sales tax' van 8% en de suggestie om 15 tot 20% fooi te geven, wat blijkbaar normaal is.

Achteraf vielen ons de kosten van zo'n lange reis mee. We kwamen uit met een dagbudget van €47. Inclusief de twee verschepingen, de dure verzekering in de VS en de vier vluchten (we gingen tussendoor terug naar Nederland) komen we op €67 voor twee personen. Kosten voor eten, drinken en vervoer zou je thuis ook hebben gehad, dus het beeld is eigenlijk gunstiger.

De camper leverde weinig problemen en kosten op. Een keer werd olie ververst en een keer werd de brandstofinspuiting afgesteld. Ook werd een hoes van een aandrijfas vervangen. Bij thuiskomst zullen er wel wat meer kosten komen om de camper weer goed op weg te krijgen, zoals nieuwe banden.

Navolging?
Voor veel anderen die een dergelijke reis willen ondernemen, zal de eerste hobbel die genomen moet worden, de aanschaf van een geschikt voertuig zijn. Het is een groot voordeel als je, zoals wij, al een voertuig hebt waarmee je ervaring hebt. Wij wisten wat we konden verwachten van een kleine camper waarin je vaak 24 uur per dag samen moet doorbrengen.
Voor het overige, bepaal je budget, zorg voor het geld, bepaal je route en je tijdschema en ga er voor. Het is minder ingewikkeld dan je misschien zou denken.
O ja, wel Spaans leren als je naar Mexico en Midden-Amerika gaat.