14.4.24

Punta del Este

Punta Ballena
De oostpunt, dat is de letterlijke vertaling van Punta del Este, de plek waar de Atlantische Oceaan officieel begint. Daar zijn we zojuist aangekomen.

Gezien het slechte weer hebben we voor twee dagen een hotelletje geboekt in deze toeristische stad. Het zou namelijk twee dagen achtereen gaan regenen. Het is weliswaar miezerregen maar je wordt wel nat.

We zijn dus sinds de vorige blogpost helemaal langs de zuidkust van Uruguay naar het oosten getrokken. Dinsdag reden we 240 km naar Atlántida, naar de camping Chacra Holandesa, de plek waar we anderhalf jaar geleden begonnen met onze camperreis. De Nederlandse eigenaren, Jan en Marieke, verwelkomden ons weer hartelijk. Tijdens ons driedaagse verblijf was het een echt Nederlands trefpunt want er waren nog drie andere Nederlandse campers en een Belgische. Sinds tijden konden we dus onbeperkt Nederlands praten. Een van de vrouwen bleek ook dengue gehad te hebben en had een week in het ziekenhuis gelegen. Het kan dus nog heel wat ernstiger verlopen.

Deze camping is voor velen de ideale plek om de Zuid-Amerika-reis te beginnen, te onderbreken of te beëindigen, want de luchthaven en de haven zijn niet ver weg.

Na Atlántida reden we een stukje verder langs de kust om een nacht op de camping van de Duitse Sabine te verblijven en gisteren stonden we vrij aan de winderige kust van Punta Ballena (walvispunt). Dat is een van de weinig plekken waar de kust rotsachtig is, met grotten en klimroutes. Het was er ondanks het weer opvallend druk, maar de afgelopen nacht was het eenzaam en rustig.

Het weer is dus enorm omgeslagen. Waren we in Colonia nog in tropische sferen en hadden we last van veel muggen, nu is het al dagen winderig, met veel bewolking en vandaag dus regen. De temperatuur is gedaald van 25 naar ongeveer 19 graden, dus dat valt nog mee. Uruguay heeft duidelijk zijn seizoenen; het is nu herfst.

Langzamerhand komt het tweede deel van onze Zuid-Amerika-reis ten einde. Vrijdag vliegen we terug. We zijn nog drie dagen op de camping van UY Storage, de plek waar we de camper de komende maanden stallen. Tijd om alles eens goed schoon te maken en de bagage te sorteren voor de vlucht.

Over enkele dagen komt nog een laatste post met een terugblik.