18.10.21

Cáceres

Salto del Gitano

We zijn in de deelstaat Extremadura dat behalve enkele mooie oude steden vooral bestaat uit halfopen terrein. Het zijn voornamelijk eiken, ook kurkeiken, die in grasland staan. Door varkens, stieren en schapen wordt dat begraasd.

Het stuwmeer in de Taag

Maar er is ook het mooie Nationaal Park Monfragüe, rond de rivier de Taag die hier een stuwmeer is. Het is een paar kilometer vanaf de camping waar we stonden. Eerst bezochten we het bezoekerscentrum en konden we zien welke dieren en planten er in het park voorkomen.

Leuk wandelpad

We reden naar een parkeerplaats aan de Taag en deden een mooie wandeling van 8 km. We kwamen daarbij ook langs het hoogtepunt van het park, de Salto del Gitano. Het is een hoge en steile rots die bewoond wordt door de grootste populatie monniksgieren van Europa. Het is een mooi gezicht om die enorme vogels steeds rond te zien zweven boven de rots. Boven op de rots zitten er trouwens ook een heel aantal uit te rusten. Ze broeden hier ook. Helaas waren we de camera kwijt, zodat we slechts met de iPhone wat foto's konden maken. Er waren meerdere vogelspotters met enorme telelenzen.

Daarnaast zagen we ook diverse roofvogelsoorten in het park. De Iberische lynx komt hier ook voor maar die zie je natuurlijk niet.

Op het hoogste punt voerde het pad langs een kasteeltje.

Mossen en korstmossen

We zijn 's middags doorgereden naar de oude stad Cáceres, die een Romeinse oorsprong heeft. De oude stad hebben we nog niet gezien want we reden direct naar de camping. Deze heeft een Nederlandse leiding. De camping is in zoverre vrij uniek dat alle 50 plaatsen een eigen sanitairgebouwtje hebben met wc, wastafel en douche, direct naast de camper dus. De Nederlanders zijn hier duidelijk in de meerderheid.
Eigen sanitairhok naast de camper

De dag begon wat nevelig, maar de zon kwam er later door en we kregen het warm met het wandelen. Het werd 24 graden. Om 8 uur zaten we nog buiten te eten, voor het eerst deze reis.

Oh ja, de camera vonden we op de camping terug, tussen de sokken.