17.2.23

Dichato

Vanavond zonsondergang op de camping
Vanuit Temuco zijn we eerst naar de kust gereden, naar de vakantieplaats Puerto Saavedra. Tijdens de zomermaanden komen de mensen hier vakantie vieren in cabañas, meestal primitieve huisjes, of in hostels. Campings zijn er niet, al is er aan de overkant van de lagune een gedoogcamping waar door de Chilenen wel gekampeerd wordt. Wij wagen ons daar niet, want veel campings hebben in dit land 's zomers één groot probleem, geluidsoverlast. Dat zul je zeker op zo'n gedoogplek ondervinden.

Wij stonden de nacht op een kleine parkeerplaats aan zee. Er kwamen wel wat mensen maar het bleef rustig, op de branding na. Het was dinsdag bewolkt en niet erg warm.

Lunchplek met uitzicht op de Stille Oceaan

We reden de dag erna door een golvend landschap met veel bosbouw. Het leek wel wat op Zweden. Het eindpunt was aan een meer waar we een camping vonden. Het was er behoorlijk vol en hier beleefden we de geluidsoverlast wel enigszins, al liep het niet uit de hand. Er stond op een bordje dat het om 1 uur 's nachts afgelopen moest zijn met muziek en dat gebeurde ook. Je moet je dus wat aanpassen aan het ritme van de Chilenen op de camping: half 2 naar bed en pas half 10 weer op. De camping was verder wel in orde, alleen geen warme douches.

In een dorp onderweg stonden wel 20 stoommachines opgesteld

Die hebben we wel op de camping vandaag. Hier geen muziek en veel minder druk.

Het weer is gisteren en vandaag een stuk zonniger al moeten we voor echt hoge temperaturen nog een paar honderd kilometer verder naar het noorden. We zien hier af en toe de gevolgen van kleine bosbranden. Niet ver van deze camping zien we ook een stuk afgebrand bos en de eigenaresse van de camping zei dat ze wel bang waren geweest. Deze camping is namelijk midden in het bos.

Bijna elke dag doen we een wandeling

Na Temuco hebben we ruim 400 km gereden en we zijn nu ten noorden van de stad Concepción.

richbran zei

Welke route nemen jullie verder? Ik zie Chillán, via die plaats ben ik ooit (vanuit Santiago) richting de Andes gereden in juli, om te skiën. Termas de Chillán, heerlijk vond ik die zwavelbaden, met sneeuw rondom het zwembad, de geur van rotte eieren twee dagen lang nam ik op de koop toe. Blijft altijd een vreemd idee die totaal omgekeerde jaargetijden....... Goede reis verder, schitterende plaatjes, maar zo'n lange reis gaat ons niet lukken, teveel andere dingen.
Het leven blijft één keuze en het goede daar aan is dát je keuzes kunt maken, helaas zeer veel mensen in een situatie, denk aan Ukraine of zuid-oost Turkije, en tientallen andere landen waar uitzichtloze armoede heerst en die niks meer te kiezen hebben.
Richard

J&J zei

Die bevoorrechte situatie zien wij natuurlijk ook.
Chillán zullen we niet meer komen, we zijn al een stukje verder, maar dan aan de kust.