22.2.24

Las Chacras

Parque Nacional Sierra de las Quijadas
We hebben de bergen van de Andes verlaten en zullen vanaf nu alleen nog heuvellandschap en vlaktes krijgen. Van Villa Unión reden we naar San Juan waar we op een leuke camping stonden, met zwembad. Dat was nu zeker welkom want er is een hittegolf gekomen met temperaturen rond de 35 graden.
Camping Tia Nora bij San Juan

De volgende dag reden we naar het oosten en overnachtten op een mooi beschaduwde parkeerplaats bij een benzinestation. Het is nog steeds heet. We gaan om middernacht slapen met 32 graden. Dat gaat best goed.

Sierra de las Quijadas

De ochtendkoelte gebruiken we om 100 km verderop naar een nationaal park te gaan, Sierra de las Quijadas. We zijn er voor 8 uur al, ontbijten daar en doen twee wandelingen. Het park is heel fraai, met gemakkelijke paden en mooie uitzichtpunten. Maar met de hoge temperaturen midden op de dag was het onverstandig geweest.

Dan rijden we nog eens 200 kilometer verder over weinig gebruikte wegen naar het oosten. We bevinden ons nu in een Frans aandoend heuvellandschap, ergens tussen San Luis en Villa Dolores. Het is er voor de verandering natuurlijk groen. We staan op een schitterende gemeentecamping aan een idyllische rivier. Toen we gisteren aankwamen was het een drukte van belang, met mensen die urenlang aan het barbecuen zijn of afkoelen in de rivier. Hier is de hitte trouwens al behoorlijk getemperd en kunnen we weer onder ons dekbed slapen.

Vandaag liepen we 6 km op en neer naar het dorp, op zoek naar een café, een winkel en een restaurant. Het is alsof je 60 jaar terug in de tijd gaat. De twee kruidenierswinkeltjes hebben een antieke inrichting. Je zegt tegen de persoon achter de toonbank wat je wilt hebben. De bedragen worden handmatig opgeteld. Als je vandaag niet kunt betalen wordt je naam en het bedrag in een groot boek geschreven. Met de enorme inflatie in Argentinië heb je als klant natuurlijk geen haast met betalen.

Vanmiddag kondigt zich een weeromslag aan met harde windstoten en dreigende luchten. De campingbeheerster vertelde ons dat er een waarschuwing voor slecht weer is. We kunnen in zo'n geval naar een schuilplek in het dorp. Wat?

We kunnen trouwens wel zien dat het hier flink tekeer kan gaan. Bomen langs de rivier hebben tot drie meter hoog meegevoerde takken, struiken en dergelijke verzameld. Dat moet een verwoestende stroom zijn geweest. Maar we zijn niet zo bang aangelegd en blijven vannacht gewoon op de camping.