28.2.24

Alta Gracia

Eergisteren mist
Eergisteren vertrokken we onder mistige omstandigheden naar een Nationaal Park waar condors te zien moeten zijn. Eenmaal aangekomen raadde de ranger ons af om de 12 km lange wandeling te doen naar het Balcon Norte, een goed uitzichtpunt voor de condors. Het zou mistig blijven en gaan regenen. We deden een korte wandeling vanaf de parkeerplaats. Een paar uur later zagen we tot onze verbazing vanuit de camper een condor zitten op een rots in de buurt van dat wandelpad. Helaas waren er mensen die het nodig vonden om van het pad af te gaan en naar de condor te klimmen. Die vloog natuurlijk weg.
De lange wandeling met uitzicht op de wolken in het dal

Veel bloeiende planten en zoemende insecten

Je mag officieel overnachten in het park en bij de parkeerplaats zijn toiletten die de hele nacht openblijven. 's Ochtends was het mooi opgeklaard en deden we alsnog de 12-km-wandeling. Het is een prachtig gebied met veel vogels en we zagen onderweg al enkele condors rondcirkelen.

Een prachtige wandelroute

De condor staat bekend als de grootste vogel ter wereld, ongeveer 1,30 meter hoog en met een vleugelspanwijdte tot 3,20 meter. Ze staan ook bekend als de verreweg meest economische vogels. Slechts 1% van de tijd bewegen ze hun vleugels. De rest van tijd gebruiken ze de thermiek. Met zendertjes heeft men vast kunnen stellen dat ze wel tot 150 km ver kunnen vliegen zonder een enkele vleugelslag. Het zijn aasgieren.

Dit park is de meest oostelijke plek waar ze voorkomen; ze leven verder vooral in het Andesgebergte.

De vingervormige vleugeleinden en de witte halsband zijn kenmerkend voor de condor

Bij het uitzichtpunt kijk je tegen een rotswand aan, aan de overkant van een rivier, waar zich nesten bevinden. Met ons kleine verrekijkertje dachten we twee condors bij een nest te zien. Maar spectaculairder is natuurlijk als ze vliegen. We werden niet teleurgesteld. We zagen meerdere keren condors cirkelen en één keer kwam er een vlak over ons heen. Helaas hadden we geen camera paraat, dus het bewijs ontbreekt. In totaal hebben we zo'n 10 condors gezien, een bijzondere ervaring.

Camping Villa Carlos Paz
Gisteren reden we verder naar het meer bij de stad Villa Carlos Paz. We stonden op een niet zo bijzondere camping, maar wel vlak aan het water. Het gaf een beetje de illusie van een Italiaans meer.

Ernesto "Che" Guevara

Vandaag bezochten we het Che Museum in Alta Gracia. Het is het woonhuis geweest van de Argentijn Che Guevara gedurende 10 jaar tussen zijn vijfde en vijftiende jaar. Zijn ouders waren daar naar toe verhuisd want de gezonde lucht zou goed voor de kleine Ernesto zijn, die leed aan astma.

Het museum biedt een overzicht van zijn leven en dood, onder andere zijn reizen. We herinneren ons de film Motorcycle Diaries. In 2006 is zijn vroegere mede-revolutionair Fidel Castro in het museum geweest, zagen we op foto's.

In Alta Gracia staan we op een goed verzorgde gemeentecamping. Hierna gaan we naar Córdoba waar we voor vier dagen een appartement hebben gehuurd.