10.11.08

Hua Hin

Onze eerste fietsdag zit erop. We zijn in de kustplaats Hua Hin en zitten in een leuk hotelletje met uitzicht op zee. Het is hier is tamelijk toeristisch met veel buitenlanders, in tegenstelling tot de landelijke route vandaag.

Gisteren hebben we de treinreis gedaan naar Petchaburi en dat ging uiteindelijk ook naar wens. Het is natuurlijk allemaal even uitzoeken hoe dingen hier gaan. Allereerst het vervoer naar het station, omdat we in het hectische linksrijdende verkeer in Bangkok niet wilden fietsen. We dachten dat het moest lukken door twee tuk-tuks te nemen. En dat ging inderdaad. Alle bagage en de fietsen erin en wij zelf natuurlijk en zo gingen we naar het station.
Er was ruim tijd om nog even iets belangrijks te doen, namelijk een knipbeurt. Jan ging onder het mes bij een leerling kapper. Er stonden er wel 10 op een rij op het perron. Omdat het leerlingen waren konden we geen geld aan hen kwijt. De man naast Jan kreeg een soort Chinees kapsel, maar dankzij de aanwijzingen van Janny kon dat voorkomen worden.
De fietsen gingen tegen een speciaal bagagetarief in een bagagewagon, zo werd na enig heen en weer vragen duidelijk. Wij zelf hadden gereserveerde plaatsen in de 2e klasse. De trein reed tamelijk langzaam en stopte vrij vaak en was ook tamelijk uitgewoond. Omdat alle ramen open stonden en ventilatoren draaiden was het goed uit te houden.
In Petchaburi fietsten we 2 kilometer naar een guesthouse waar de laatste (en waarschijnlijk slechtste) kamer aan ons werd gegeven. We moesten meteen de klamboe tevoorschijn halen en we legden ook de matjes en lakenzak op het bed want erg schoon en comfortabel was het niet. Het bijbehorende restaurantje maakte veel goed. Uitzicht op de rivier en een leuk houten gebouw, waar goed eten en drinken te krijgen was, zodat we maar niet willen klagen.

Vandaag zijn we dus op de fiets gestapt, waarbij we met behulp van het kaartje uit de reisgids meteen de verkeerde kant op reden. Zo hebben we vandaag zo'n 20 km meer gedaan dan nodig was. Onderweg in Cha-Am hadden we een uitgebreide rustpauze in een restaurantje aan zee. Het weer vandaag was heel prettig, 25 graden en meest bewolkt en, niet te vergeten, wind in de rug.
We fietsten 88 km met een gemiddelde van 20,4 km per uur.