31.1.22

Tenerife (8)

Nationaal Park El Teide

Gisteren waren we al wat geacclimatiseerd op 1000 meter hoogte. De nacht was goed te doen met 5 graden. Vandaag ging het verder omhoog naar 2200 meter, want het beloofde een heldere dag te worden. Dat klopte inderdaad en velen grepen de kans aan om, na dagen van bewolking, regen, sneeuw en wind op de berg, eindelijk onder goede omstandigheden de Teide op te gaan. We vonden het behoorlijk druk.

De 3700 meter hoge top en links de 200 jaar oude krater die het lavaveld veroorzaakte

Na een korte stop in Vilaflor, een aardig dorpje, kwamen we aan op de grootste vulkaan van de Canarische Eilanden. We kozen een wandelroute die langs de lavavelden liep van de laatste uitbarsting, ruim 200 jaar geleden. Deze lopen tot vlak onder de resterende rotsen van veel oudere vulkanische formaties, miljoenen jaren oud.

Boven de mist uit zagen we de toppen van La Gomera en rechts La Palma

De mist is er nog wel, maar deze blijft beperkt tot de lagere regionen. Het hele nationale park ligt er boven en je kijkt over deze mistlaag naar de hoogste toppen van de eilanden in de buurt, La Gomera, La Palma en zelfs El Hierro. Onderweg konden we ook nog even Gran Canaria zien.

De sneeuw van de afgelopen tijd, waardoor tijdelijk zelfs wegen even werden afgesloten, is aan de zuidkant nauwelijks nog te zien, maar nog wel aan de noordkant. Tijdens ons bezoek in 2016 lag er echter veel meer sneeuw.

Zo stonden we de afgelopen nacht

We daalden later vanmiddag weer naar zeeniveau en prompt belandden we ook weer in de stofmist, zodat je maar een paar kilometer zicht hebt. We staan op een parkeerplaats in Puerto de Santiago, niet ver van de steile rotskust Los Gigantes. Er staan nog zo'n acht campers hier, een heel stuk drukker dan de afgelopen nacht toen we geheel alleen stonden.