27.1.23

Esquel (Argentinië)

PN Los Alerces
De afgelopen twee dagen waren we in het nationale park Los Alerces, waar zo goed als geen internet is. We moeten dus van meerdere dagen wat vertellen.

De grensovergang naar Argentinië verliep weer vrij vlot. We reden naar het grote dorp Trevelin dat ooit is gesticht door schapenhouders uit Wales, zoals wel meer plaatsen in Patagonië.

Wat ons meteen weer plezier doet is dat we een La Anonima supermarkt kunnen bezoeken die een veel beter aanbod heeft dan de kleine supermarktjes in Chileens Patagonië. Vooral vers fruit en groente heeft hier een veel betere kwaliteit en ook nog eens voor een veel lagere prijs dan wat we de laatste tijd gewend waren. Alleen hadden ze vreemd genoeg geen eieren. We hebben flink ingeslagen.

In Trevelin stonden we op een mooie camping in een boomgaard en het was er redelijk druk.

Een stevige klim
Gisteren vertrokken we naar het nationale park en we deden er een stevige wandeling. Het park dankt zijn naam aan de alerces en dat is een coniferensoort die duizenden jaren oud kan worden. Die naam is overigens onjuist (=lariks) en de boom heet daarom ook wel lahuán. Het deel waar je die oude bomen zou kunnen zien is echter niet bereikbaar voor toeristen of hooguit per boot. Dan kun je er één zien van 2600 jaar oud. Wij moeten het doen met één exemplaar van slechts 300 jaar. Prompt vergaten we er een foto van te nemen.

Een hangbrug naar de wandeling op dag 2
In het park zijn diverse campings maar we kozen voor een vrije plek, speciaal aangewezen voor campers. We stonden er met nog één andere. Afgelopen nacht regende het regelmatig, maar vandaag bleef het droog al was het meest bewolkt, winderig en vrij koel.
Verbrand bos

Toch deden we vandaag een paar wandelingen, onder andere om die ene alerce te zien. Het park heeft charme, mede door de diverse meren, maar mist wel de spectaculaire hotspots zoals Fitz Roy en Perito Moreno.

PN Los Alerces
Ook in het nationaal park Alerces zijn gletsjers
Na het verlaten van het park reden we vanmiddag naar de plaats Esquel. We staan weer eens bij een YPF benzinestation, midden in het centrum, dus wel een gunstige plek. Het verkeersgeluid nemen we voor lief.

Het weer zal de komende dagen sterk verbeteren, zien we op de weersites.

Onze tweede route door Chili duurde 11 dagen
 en was voor meer dan helft onverhard